Poczta Polska może dokonywać zgłoszeń celnych

  • PAP
opublikowano: 19-08-2021, 11:57

W związku z nowymi przepisami wdrażającymi w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce, Poczta Polska od 1 lipca br. może dokonywać zgłoszeń celnych, działając we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki - przypomina w czwartek spółka.

"Od 1 lipca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, wdrażająca w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. W konsekwencji tego na spółkę zostały nałożone nowe obowiązki celno-podatkowe. Poczta Polska stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni" - poinformowała Poczta Polska w czwartkowej informacji prasowej.

Spółka wyjaśniła, że w ramach nowych przepisów operator pocztowy, po pojawieniu się przesyłki o zadeklarowanej wartości do 150 euro w Polsce, zgłasza ją organom celnym, działając w imieniu odbiorcy.

"Proces odprawy, za którą odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa, skutkuje naliczeniem przez KAS należności celno-podatkowych. Dopiero po otrzymaniu informacji od pracowników służby celnej o kwocie, jaką odbiorca ma zapłacić za przesyłki, Poczta Polska może przystąpić do doręczenia" - wskazuje spółka.

Od adresata pobierane są wówczas należności naliczone przez KAS oraz opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w jego imieniu w stałej wysokości 8,50 zł. Następnie wygenerowany zostaje komunikat poświadczonego zgłoszenia celnego, który można pobrać ze strony emonitoring.poczta-polska.pl

"Poczta Polska, zgodnie z obowiązującym prawem, nie może wydać do doręczenia przesyłki, która nie przeszła kompletnej procedury" - zaznaczyła spółka.

Poczta przekazała, że specjalnie na potrzeby realizacji nowych unijnych przepisów powstał system do składania Zgłoszeń Celnych Przywozowych Pocztowych (ZCPP), który komunikuje się z Platformą Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

Spółka przypomina, że prawidłowo wypełniona deklaracja celna pozwala skrócić czas obsługi przesyłki. W tym celu uprasza nadawców, aby zawierali w deklaracji celnej wszystkie wymagane dane. "W przypadku wątpliwości co do zawartości przesyłki, kontrola celników znacznie wydłuży czas oczekiwania na przesyłkę" - podkreśliła spółka.

Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku – zatrudnia blisko 80 tys. pracowników, jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane