Poczta zapłaci klientom - prasa

(Marek Druś)
24-11-2006, 07:39

Może się okazać, że Poczta Polska, oprócz straty klientów, poniesie również niemałe straty z tytułu odszkodowań - zapowiada "Gazeta prawna".

Może się okazać, że Poczta Polska, oprócz straty klientów, poniesie również niemałe straty z tytułu odszkodowań - zapowiada "Gazeta prawna".

"Na razie nie trafiły do nas takie żądania", mówi Radosław Kazimierski rzecznik Poczty Polskiej.

Konsekwencją strajku jest m.in. niedoręczanie adresatom rozmaitych faktur i rachunków. Problemy dotyczą korespondencji wysyłanej przez banki, operatorów telekomunikacyjnych czy dostawców mediów. Klienci nie wiedzą, przykładowo, jakie kwoty powinni spłacać z tytułu zadłużenia z kart kredytowych czy ile zapłacić za telefon. "Brak faktury nie zwalnia klientów z zapłaty, gdyż taki obowiązek wynika z umów", mówi radca prawny ze Związku Banków Polskich Jerzy Bańka.

Jeśli strajk pocztowców będzie się przedłużał, konsekwencje niedostarczonej korespondencji dotkną również m.in. sądy i urzędy. "Liczymy się z koniecznością odraczania rozpraw na skutek niedoręczenia wezwań postępowania", mówi sędzia Marcin Łochowski z Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi Północ.

Prawo pocztowe przewiduje odpowiedzialność poczty za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi. Przepisy wykonawcze przewidują możliwość złożenia reklamacji tylko w przypadku tzw. przesyłek rejestrowanych (czyli takich, które zostały przyjęte za pokwitowaniem przyjęcia i doręczane za pokwitowaniem odbioru - np. list polecony). Reklamacja nie dotyczy więc zwykłych listów, w tym priorytetowych. Poza tym, odszkodowania można żądać od poczty tylko we wskazanych przypadkach, dotyczących utraty przesyłek (a nie ich spóźnionego dostarczenia) oraz ich ubytku lub uszkodzenia. Wysokość odszkodowań jest ustawowo ograniczona.

Szersza możliwość dochodzenia odszkodowań istnieje na drodze cywilnej. Odszkodowania może żądać przed sądem cywilnym osoba, która udowodni, że na skutek opóźnienia poniosła szkodę, np. musiała zapłacić karne odsetki, karę umowną czy należność zasądzoną na jego rzecz bez prawidłowego powiadomienia przez sąd. Nie ma tu żadnych ustawowych limitów wysokości odszkodowania, trzeba jednak liczyć się z koniecznością zapłaty kosztów sądowych.

Więcej na ten temat w piątkowym wydaniu "Gazety Prawnej".

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Poczta zapłaci klientom - prasa