Okienko pocztowe niedługo stanie się terminem przestarzałym, jak wiele innych, które wyszły z użycia, choćby magnetowid czy klisza fotograficzna. Razem z nim zostanie zamknięty pewien rozdział historii Poczty Polskiej, która wchodzi w nowy etap działalności. Brak okienka, które zostanie zastąpione przez otwarte stanowisko obsługi klienta, jest niejako metaforą zmian, jakie zachodzą na Poczcie: otwartej, przyjaznej i nowoczesnej. Zupełnie zmienia się wystrój, aranżacja placówek pocztowych i ich funkcjonalność. Zawiśnie na nich również nowy szyld.
50 placówek w tym roku
Pierwsza, modelowa placówka już stoi w Warszawie. Kolejne zostaną otwarte jeszcze w tym kwartale. Nowy oddział pocztowy dzieli się na funkcjonalne strefy. Nadawanie/wydawanie paczek i listów umieszczono w strefie usług pocztowych. W osobnej sekcji odbywa się obsługa kasowa: wpłaty i wypłaty pieniędzy. Wydzielone miejsce ma też strefa handlu, gdzie można kupić np. kartki, koperty, prasę. Osobno wyeksponowana jest też strefa usług bankowo-ubezpieczeniowych i dla klientów biznesowych. Rzecz zupełnie nowa w placówce to strefa samoobsługowa, czynna przez całą dobę. Taki model sprzedaży wymaga przebudowy placówki pocztowej. W nowym modelu zupełnie zmieni ona swój wygląd. Mniej będzie przypominała urząd, a bardziej nowoczesne centrum obsługi klienta. Charakter placówki odzwierciedla zmiany zachodzące na rynku usług pocztowych. Aranżacja odpowiada nowoczesnemu sposobowi obsługi klienta. W najbliższym czasie pojawią się kolejne zmiany. Lokalizacje placówek będą dostosowane do potrzeb klienta. Tak samo będzie z godzinami pracy, które zostaną wydłużone tak, by każdy wygodnie mógł zostać obsłużony w dogodnym dla niego czasie. W placówce pocztowej znajdzie się także bogata oferta produktów finansowych. Z koleioferta handlowa zostanie ujednolicona w całej sieci. Plan na ten rok zakłada uruchomienie minimum 50 takich modelowych placówek. Dodatkowo niektóre w obecnej sieci zyskają nową wizualizację, a w 200 kolejnych zostaną wyodrębnione strefy handlu i powstanie około 50 stref samoobsługowych.
Historyczne korzenie
Poczta wraca do tradycyjnej kolorystyki, przypominając swoje korzenie, sięgające daleko w głąb historii, do czasów królewskiej poczty. Dlatego w logo pojawia się czerwień, nawiązująca do purpury królewskiego majestatu. Towarzyszyła ona poczcie od początku i przetrwała do dzisiaj, choć w szczątkowej formie. Czerwone są skrzynki pocztowe i tabliczki na ścianach placówek. W przypadku Poczty Polskiej kolor czerwony można, a nawet należy odczytywać również w kontekście barw narodowych. Dlatego w nowym logo napis Poczta Polska składa się z białych, wyraźnie zarysowanychna czerwonym tle liter, co dodatkowo podkreśla specjalne znaczenie Poczty jako operatora narodowego. Trąbka pocztowa od zawsze miała kolor żółty, zbliżony do koloru mosiądzu, z którego zazwyczaj wykonywano ten instrument. W poprzednim logo była jednak umieszczona na niebieskim tle, które nie ma związku z tradycją Poczty. Dzisiaj ten znak jest przestarzały — nie tylko na tle logotypów innych europejskich poczt, ale również na krajowym rynku w porównaniu ze znakami innych firm. Warto zwrócić uwagę, że kilka dużych spółek niedawno zdecydowało się na podobną operację zmiany logo jak Poczta Polska. Nowe logo jest nowoczesne, wyraziste i dynamiczne. Biało-czerwona kolorystyka to połączenie wyraźnej zmiany i kilkusetletniej tradycji. Nowoczesny wygląd logo oznacza równocześnie, że Poczta jest graczem z wizją, nowoczesnym i nie obawiającym się rynkowych wyzwań. Wprowadzenie nowego logotypu będzie się odbywało stopniowo. Chodzi o to, by zadbać o prestiż znaku i powiązać go z realnymi zmianami zachodzącymi w Poczcie, przede wszystkim w nowych placówkach. Zaletą takiego podejścia jest również rozłożenie wydatków na kilka lat.
Zmiany, zmiany
Dzisiaj Poczta Polska jest dominującym na naszym rynku operatorem pocztowym, istotnym graczem na rynku usług finansowych, firmą o rosnących udziałach w rynku kurierskim i logistycznym. Wprowadza też wiele zmian w obsłudze klienta, w modelu sprzedaży i samej Grupie. Plany na najbliższe lata opierają się na kilku założeniach: powszechnej i dochodowej sieci placówek, w pełni wykorzystywanej infrastrukturze logistycznej, rozpoznawalnej i cieszącej się wysokim zaufaniem społecznym marce, przyjaznej i sprawnej obsłudze klientów, którzy nie czekają w kolejkach, przejrzystych i uczciwych działaniach opartych na najlepszych praktykach ładu korporacyjnego, przywództwie, będącym na poszczególnychszczeblach struktury organizacyjnej motorem zmian i kreowania nowej jakości w funkcjonowaniu Grupy. Sporo już udało się osiągnąć, jeśli chodzi o zmiany w Poczcie Polskiej. Dzięki już podjętym działaniom stała się ona bardziej konkurencyjna na rynku klientów biznesowych, wprowadzono nowy model sprzedaży produktów finansowych, poprawiła się terminowość i bezpieczeństwo dzięki nowym standardom jakości obrotu pocztowego. Lepsza jest także oferta dla klientów w segmencie paczek, usług kurierskich i transferów gotówki. W odpowiedzi na wyzwania rynku Poczta rozwija e-usługi. Pierwszym produktem dla klientów umownych jest przesyłka hybrydowa, która stanowi połączenie tradycyjnego listu z e-mailem. Dla klientów indywidualnych Poczta Polska ma platformę neokartka.pl, z której można nadać życzenia w formie elektronicznej, a Poczta dostarczy je w formie tradycyjnej kartki pocztowej. A niedługo klienci mogą się spodziewać następnych udogodnień.