Pod znakiem spowolnienia

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska
opublikowano: 03-01-2019, 22:00

Miniony rok poza politycznymi niespodziankami był w większości zgodny z prognozami, co powinno cieszyć. Oznacza to, że gospodarka rozwijała się tak, jak zakładaliśmy. Jednak w czwartym kwartale pojawiło się zapowiadane spowolnienie tempa wzrostu zarówno w polskiej, jak i światowej gospodarce. Właśnie to spowolnienie dyktuje prognozy na cały przyszły rok.

Istnieją jednak sektory, których rozwój nie będzie tak zależny od koniunktury. Pojawią się też trendy, które mogą dyktować nowy rozwój w starych gałęziach gospodarki, takich jak handel. Dla szerszego zrozumienia warto więc bliżej przyjrzeć się sytuacji międzynarodowej i wydarzeniom, które będą miały największy wpływ na naszą rzeczywistość w 2019 r.

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska
Zobacz więcej

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska Fot. ARC

Najważniejsze międzynarodowe wydarzenia w 2019 r. to:

  • Globalne i europejskie wyhamowanie gospodarki

Widać już, że światowa gospodarka zwolni. Międzynarodowy Fundusz Walutowy zmniejszył prognozy wzrostu gospodarczego dla świata z 3,9 proc. na 3,7 proc. tłumacząc to przede wszystkim efektami amerykańsko-chińskiej wojny handlowej. Hamuje też gospodarka Unii Europejskiej, w szczególności Niemiec i Francji, co będzie miało wpływ na pozostałe państwa. Największym wyzwaniem Unii będzie walka z zadłużeniem, które spowodowane jest wzrostem popularności ruchów populistycznych, jak to ma miejsce w Polsce. Rządy prowadzą więc mało odpowiedzialną politykę fiskalną, wydając miliardy publicznych środków na programy socjalne. Do tego dołóżmy wzrost stóp procentowych, a otrzymujemy dość mocną mieszankę wybuchową.

  • Wojna handlowa USA-Chiny i daleko idące konsekwencje

W zeszłorocznej prognozie zaznaczałam, że rozwój relacji gospodarczych między Chinami a USA będzie miał kluczowe znaczenie dla całego świata. I tak właśnie się stało. USA za sprawą prezydenta Trumpa rozpoczęły daleko idącą wojnę handlową, której kontynuacja będzie miała miejsce w najbliższym roku. Kto wyjdzie z niej zwycięsko? Tu raczej nie będzie zwycięzcy. Będzie tylko ten, który straci mniej. Za sprawą polityki Trumpa USA nałożyły na Chiny cła o wartości 250 mld USD, a w odwecie Chiny nałożyły taryfy na import towarów z USA za 110 mld USD. Warto jednak zaznaczyć, że jednym z powodów takiej decyzji było wieloletnie wykradanie i kopiowanie przez Chiny amerykańskich technologii. Ciekawie całą sytuację skomentował szef Alibaby. Twierdzi on, że cała ta wojna to nic innego jak strach rządów przed nowymi technologiami, które zachwieją całym starym światowym układem. Słowa te mogłyby mieć potwierdzenie w decyzji, jaką podjął rząd USA odnośnie zakazu sprzedaży urządzeń koncernu Huawei na terenie stanów. W ślad za USA poszła też Nowa Zelandia czy Japonia, a prezydent USA nawołuje inne kraje do pójścia w tę samą stronę. Dla Europy Wschodniej, szczególnie Polski, może to nie być dobry ruch. Silna obecność tego koncernu na polskim rynku to biznes nie tylko dla Huawei, ale również dla setek innych firm. Amerykański bojkot na słowiańskiej ziemi może być więc mało skuteczny. Niemniej całość relacji między USA, a Chinami będzie mieć ogromny wpływ na światową gospodarkę.

Najważniejsze wydarzenia w Polsce w 2019 r. to:

  • Wyhamowanie gospodarki

W 2018 r. w Polsce byliśmy jeszcze na fali wzrostu, który swój szczyt miał w 2017 r. Wzrost ten napędzany jest głównie przez konsumpcję wewnętrzną, a nie inwestycje publiczne, które już od zeszłego roku bardzo kuleją. Na spowolnienie wzrostu gospodarczego wpływ będzie miał dalszy, pogłębiający się problem braku wykwalifikowanych pracowników. Nie możemy więc oczekiwać wzrostu produktywności.

  • Wzrost cen podstawowych usług stanie się narzędziem wojen wewnętrznych

Przyszły rok będzie ciężki dla konsumentów i rządzących. Wzrost cen powiązany z przyśpieszającą inflacją będzie miał negatywny wpływ na nastroje społeczne i oznacza wyhamowanie inwestycji prywatnych. Podrożeją podstawowe produkty, przez co wyhamować może również konsumpcja wewnętrzna. Nie wiadomo jeszcze, jak dokładnie będą wyglądać ceny energii, ale wszystko wskazuje, że podwyżka będzie, choć mniejsza, niż zakładana. To wszystko razem wpłynie na wewnętrzną walkę polityczną i wyjście na ulice kolejnych grup społecznych, domagających się podwyżek. Biorąc pod uwagę, że podwyżka najbardziej dotknie wyborców partii rządzącej, ta będzie skłonna do kolejnego rozdawnictwa, pogłębiając problemy fiskalne państwa.

  • Wybory parlamentarne i do europarlamentu

Wybory z gatunku kluczowych pod każdym względem. Rozgrywka pomiędzy PO a PiS pokaże, jak dalej wyglądać będzie przyszłość Polski. Wygląda na to, że najbliższe 12 miesięcy upłynie pod znakiem obietnic i oskarżeń. Do czasu rozstrzygnięcia możemy się więc spodziewać ostrożności w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Co oczywiste, wynik wyborów będzie miał mniejsze lub większe skutki dla całej gospodarki.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Jakie będą najważniejsze trendy i jak wpłyną na nasze życie?

  • Dalsza digitalizacja i jeszcze większe inwestycje w sztuczną inteligencję

E-commerce i handel offline będzie jeszcze bardziej dążył do optymalizacji sprzedaży, co oznacza zwiększenie skuteczności. Dlatego też zauważymy coraz większe wykorzystanie sztucznej inteligencji. Szczególnie w handlu sprzedawcy detaliczni i producenci będą potrzebować wymiany danych i będą wspólnie pracować nad inicjatywami skoncentrowanymi na klientach. Duża uwaga skupiać się będzie na technikach behawioralnych, które wzmacniają i pośrednio sugerują sposoby łagodnego przyciągania klientów. Zakupy online będą stawały się bardziej „towarzyskie”, natychmiastowe i wygodne.

  • Disney wejdzie na rynek streamingu, co będzie zagrożeniem dla Netflixa

Wiadomo nie od dziś, ze Netflix nie ma najlepszych wyników finansowych (zadłużenie bilansowe przekracza już 10 mld USD). Planowane wejście Disneya, z cała paletą „okołomarvelowskich” tematów, na rynek streamingu online w 2019 r. może mocno zachwiać pozycją Netfliksa. Po wycofaniu się Showmaksa z niektórych rynków, wizja ta staje się coraz bardziej realna.

  • Obecny klient stanie się tak samo ważny jak nowy

W 2019 r. marki zaczną więcej uwagi poświęcać utrzymaniu obecnych klientów. Czasy, w których inwestycja wyłącznie w markę przynosiła wzrost sprzedaży, minęły. Samo logo nie jest w stanie zrobić już tego, co jeszcze klika lat temu. Chodzi, więc głównie o zmniejszenie churnu, który sprawiał, że baza klientów była często nieszczelnym wiadrem, przez które uciekały pieniądze. Kluczowe stanie się więc nowe podejście do ekonomiki klienta, który ma zostać na dłużej i tym samym zbudować lepszą bazę do wzrostu na gorsze czasy.

  • 5G nabierze rozpędu

W tym roku z pewnością usłyszymy więcej na temat rozwoju sieci 5G, ale bardziej na świecie niż w Polsce. Co więcej, firmy zaczną już na poważnie zastanawiać się, jak szybki dostęp do internetu wpłynie na ich biznes i jak powinny się na to przygotować. 5G będzie dużym wyzwaniem dla każdej części naszych biznesów i firm, ale głównie działów IT. Nowa sieć przyniesie nie tylko korzyści, ale stworzy też nowe zagrożenia i zapewni cyberprzestępcom nowe możliwości ataków.

Gdzie czają się największe zagrożenia, a gdzie szanse?

  • Polityka klimatyczna

Choć Polska jest dopiero na 21. miejscu pod względem produkcji CO 2, to nasz wizerunek na świecie pod tym względem jest bardzo słaby. Uważani jesteśmy za kraj smogu, węgla i trucicieli, a tymczasem najwięksi truciciele, tacy jak USA, Chiny, Indie czy Niemcy albo Francja w Europie, uchodzą za tych, którzy najbardziej walczą ze skutkami zanieczyszczeń. Taki wizerunek, połączony z brakiem działań odnośnie zmiany naszego miksu energetycznego, nie pomoże nam w prowadzeniu globalnych interesów. Nie pomoże również powiązany z tym wzrost cen energii. W tym wszystkim, dużą szansą na pobudzenie wewnętrznej konsumpcji stają się inwestycje w efektywność energetyczną. Wzrost cen energii zmusi nie tylko większe, ale także mniejsze firmy do poszukiwania rozwiązań na tańszą energię. W Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wciąż zalegają znaczne kwoty na takie inwestycje. Ich wykorzystanie spowoduje, że rząd będzie mógł mówić o sukcesie w zwiększeniu działań na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez największe polskie przedsiębiorstwa.

  • Śmieci, jako duży potencjał biznesowy

Prawie cały świat zaczyna „tonąć” w śmieciach. Dane są szokujące. Według WWF, w polskich domach powstaje rocznie 12 mln ton odpadów, których większość ląduje na wysypiskach. Tylko 14 proc. poddawane jest recyklingowi, natomiast prawie 80 proc. odpadów komunalnych trafia na składowiska. Dla porównania, jak wynika z danych Eurostatu, w 2009 r. średnia dla UE wynosiła jedynie 38 proc. Nie jest to problem tylko Polski, tak samo dzieje się np. na Filipinach czy w Indiach. Dlatego na znaczeniu zyskiwać będą rozwiązania mające na celu zmniejszenie liczby śmieci, ich przetwórstwo czy inne metody zagospodarowania, prawdopodobnie staną się żyłą złota.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu