Paweł Rychliński zmienia stanowisko średnio co trzy lata. W maju 2007 r. objął stery Mastercarda w Polsce. Wtedy udziały firmy w rynku kartowym gwałtownie zaczęły spadać z 35,5 proc. w I kw. do 32,7 proc. w końcówce roku i 30 proc. w połowie 2008 r. W listopadzie 2010 r. został szefem utworzonego właśnie klastra High Growth European Markets (HGEM), obejmującego Polskę, Ukrainę, Rumunię i Bałkany. Udziały Mastercarda wzrosły wtedy do 32,5 proc. Dzisiaj 38,3 proc. kart w Polsce nosi logo Mastercard lub Maestro (dane na koniec I kw. 2013 r.). Na Ukrainie, gdzie Mastercard trzy lata temu był w zupełnej rozsypce, udziały kartowego giganta wynoszą obecnie 40 proc.
![GERMANISTA DO NIEMIEC: Paweł Rychliński z Mastercardem
związany jest od 2005 r. Wcześniej krótko pracował w Sygma Banku,
dokąd przyszedł z American Express Polska. Z wykształcenia jest
germanistą. [FOT. TP] GERMANISTA DO NIEMIEC: Paweł Rychliński z Mastercardem
związany jest od 2005 r. Wcześniej krótko pracował w Sygma Banku,
dokąd przyszedł z American Express Polska. Z wykształcenia jest
germanistą. [FOT. TP]](http://images.pb.pl/filtered/e0904c18-70d2-44e0-b719-cbed50dbacef/7f924fc8-4929-5904-9a69-b5ad726628de_w_830.jpg)
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, 1 października Paweł Rychliński zostanie szefem Mastercard Germany. To spory awans, ponieważ wiąże się z przejęciem odpowiedzialność za największy rynek kartowy w Europie. Niemcy mają w portfelach ponad 140 mln kart w tym 103 mln debetowych. Równocześnie jest to niełatwy kawałek chleba ze względu na specyfikę niemieckiego rynku, gdzie dominuje lokalna karta Girocard, wydawana przez krajowe banki sparkasse. W obrocie jest ich przeszło 100 mln. Spora część z nich to karty kobrandowe z logo Maestro, co umożliwia dokonywanie nimi płatności za granicą. Tylko 30 mln kart nosi brand Visy i Mastercarda, które dzielą się udziałami mniej więcej po połowie.
W Niemczech dopiero zaczyna rozwijać się rynek płatności zbliżeniowych i z pewności jednym z zadań Pawła Rychlińskiego będzie nadanie większego tempa wydawnictwu kart i rozbudowie raczkującej sieci akceptacji kart typu contactless. W Polsce dał się poznać jako agresywny gracz. Euronet do dzisiaj nie może mu zapomnieć drastycznej obniżki prowizji od wypłat gotówkowych z bankomatów, które Mastercard obniżył w 2010 r. z 5 zł do 1,3 zł. Z kolei agenci rozliczeniowi pomstują na opłatę, jaką gigant kartowy potrąca od każdej transakcji na rzecz wymyślonego przez siebie programu Innovation for Poland, z którego wypłaca premie bankom wprowadzającym nowe rozwiązania kartowe. Według nieoficjalnych informacji, miejsce Pawła Rychlińskiego na stanowisku szefa klastra HGEM obejmie Michał Skowronek, dyrektor Mastercard Polska.