Pojawiają się nowi doradcy

Markiewicz Tadeusz
opublikowano: 1999-02-19 00:00

Pojawiają się nowi doradcy

OD ŚRODKA: Według Zbigniewa Płazy z Mercuri Urval, proces rekrutacji za każdym razem powinien być maksymalnie osadzony w środowisku firmy.

Do tej pory na rynek polski nie zawitało wiele szwedzkich firm z branży doradztwa personalnego i szkoleń. Najbardziej liczą się wśród nich Mercuri International i SLG Thomas International. Do tej dwójki dołącza w tej chwili Mercuri Urval, które w kraju trzech koron najbardziej znane jest z usług o charakterze rekrutacyjnym.

W chwili obecnej te trzy firmy nie muszą konkurować ze sobą i działają w trzech różnych segmentach rynku.

Najwcześniej, bo w 1991 roku, nad Wisłę zawitało Mercuri International. Firma ta specjalizuje się w szkoleniach, szczególnie dla działów sprzedaży. Jak mówi Dariusz Gajowy, konsultant Mercuri International, spółka rozszerzyła zakres swej działalności i obecnie zajmuje się także budową bądź przebudową działów sprzedaży. Wówczas szkolenia stają się tylko jednym z elementów całego programu. Jak deklaruje Dariusz Gajowy, firma się rozwija i stale poszerza liczbę swoich konsultantów.

Dwa lata później w Polsce rozpoczęła działalność firma SLG Thomas International Poland. Jest ona częścią koncernu konsultingowego Skandinaviska Ledningsgruppen International, działającego na tamtejszym rynku od 1982 roku. W Polsce firma najbardziej znana jest z metody Thomas International. Według Tadeusza Karolaka, dyrektora generalnego, pozwala ona na badanie predyspozycji zawodowych pracowników i w ten sposób pośrednio umożliwia kształtowanie ich ścieżek kariery. W tej chwili SLG Thomas International rozszerza działalność i otwiera dwie firmy — konsultingową i szkoleniową. Ta ostatnia — jak mówi Tadeusz Karolak — w 90 proc. ma zapewnione kontrakty na 1999 r., opiewające na sumę 400 tys. złotych.

W tym roku na rynek polski zawitał też Mercuri Urval. Jak deklaruje Zbigniew Płaza, który buduje polski oddział, konsultanci tej firmy nie chcą być postrzegani jako osoby związane z branżą human resources. Przyznaje jednak, że w kraju trzech koron znana jest najbardziej z usług o charakterze rekrutacyjnym. Mercuri Urval stosuje nietypową metodologię poszukiwania kadr. Firma ta nie chce bezpośrednio wyjmować pracowników z firm i rezygnuje z działań typu executive search. Podstawą rekrutacji jest ogłoszenie prasowe, bowiem — jak twierdzi Zbigniew Płaza — dobre oferty pracy powinny być widoczne na rynku, a kandydat powinien wyrazić swą wolę zmiany pracodawcy.

Tadeusz Markiewicz