Pojedynek prawdziwych liderek

Redakcja
opublikowano: 2015-11-01 22:00

Wybierz kobietę biznesu 2015

Głosowanie trwa do 27 listopada na stronie 100kobietbiznesu.pl/plebiscyt

IZABELA ALBRYCHIEWICZ

prezes MEC Global w Polsce

Zarządza największą w Polsce agencją mediową, od siedmiu lat utrzymuje ją na szczycie w rankingach przychodów. Tradycyjny biznes domu mediowego przebudowała w kierunku wszechstronnej agencji komunikacyjnej. Dziś pod dachem MEC działają m.in. wewnętrzna agencja kreatywna (Liquid), komórka e-commerce, dywizja mobile marketingowa, ale także dział badań oraz analiz, który za jej kadencji wyrósł na jedno z czterech światowych centrów badawczych sieci MEC Global. W tym roku, jako pierwsza kobieta w historii konkursu, zdobyła tytuł AdMan magazynu „Press”, przyznawany przez przedstawicieli branży mediowo-reklamowej.

BEATA DRZAZGA

założycielka i prezes BetaMedu

Założycielka firmy specjalizującej się w opiece długoterminowej to osoba na właściwym miejscu. Wywodząca się ze środowiska pielęgniarskiego prezes, dzisiaj jest właścicielką największej sieci placówek opieki długoterminowej, zatrudniającej ponad 6 tys. osób. Z jednej strony niezwykle ciepła i empatyczna, czego wymaga specyfika branży, w której działa, z drugiej — wytrwała i twarda, potrafiąca dbać o interesy firmy, pracowników i pacjentów.

JOANNA MAKOWIECKA-GACA

prezes Polimeksu-Mostostalu

W zarządzie spółki zasiada od połowy 2013 r. Przez niemal dwa lata jako członek zarządu wspierała prezesów mężczyzn w realizowaniu planu restrukturyzacji spółki. W 2015 r., już jako prezes Polimeksu-Mostostalu, ogłosiła jej zakończenie i przedstawiła strategię rozwojową, zakładającą zdobywanie nowych zleceń na polskim i zagranicznym rynkach energetyki i ochrony środowiska. Ciekawostką jest także to, że jako jedyna polska firma Polimex-Mostostal znalazł się w rankingu Deloitte przedstawiającym największe europejskie potęgi budowlane.

OLGA MALINKIEWICZ

naukowiec, wiceprezes ds. technologii Saule Technologies

Pracuje nad komercyjnym wykorzystaniem perowskitów (minerał wytwarzany sztucznie w laboratorium). Opracowana przez nią technologia pozwala na zastosowanie ich w fotowoltaice — elastyczne, półprzezroczyste ogniwo, na bazie folii PET, będzie można połączyć z dowolnymi produktami i zasilać je energią słoneczną. Jej przypadek dowodzi, że nie każdy polski wynalazek musi przepaść w wirach sporów albo wyjechać za granicę. Młoda naukowiec i jej wspólnicy na rozwój projektu perowskitów zdobyli 25 mln zł z NCBR i ponad 10 mln USD od m.in. japońskich inwestorów. Teraz pracuje nad tym, by ten specjalny minerał wykorzystać na masową skalę do produkcji energii z udziałem promieni słonecznych.

KATARZYNA FATYGA

dyrektor generalna Diners Club

Podręcznikowy przykład kariery zrealizowanej w jednej firmie: od szeregowego pracownika do dyrektora generalnego. Wychowanka i równocześnie rówieśnica Diners Club w Polsce. 18 lat temu pomagała otwierać warszawskie przedstawicielstwo firmy. Zaczynała jako pracownica obsługi klienta i przez następne lata pięła się po drabinie awansów służbowych, żeby w marcu tego roku stanąć na czele Diners Club.

DALIDA GEPFERT

wiceprezes ds. finansowych Enei

Najgorętsza branża i najgorętsze przejęcie. Taki projekt zrealizowała właśnie Dalida Gepfert. Enea przejęła kontrolę nad wycenianą na ponad 2 mld zł węglową Bogdanką w drodze giełdowego wezwania przeprowadzonego w sposób spektakularny, bezwzględny i skuteczny. Enea najpierw wypowiedziała Bogdance kluczowy kontrakt, a potem ogłosiła wezwanie. Postawieni pod ścianą akcjonariusze Bogdanki nie mieli wyjścia i oddali akcje. Menedżerka pracuje w Enei od dwóch lat, wcześniej była związana m.in. z grupą Vattenfall i PZU, a karierę zawodową zaczynała w Górnośląskim Zakładzie Elektroenergetycznym.

MARTA KRUPIŃSKA

współzałożycielka Azimo

Burzy stereotyp polskiego emigranta i udowadnia, że może on odnieść sukces na Wyspach Brytyjskich w niełatwym, konkurencyjnym biznesie. Współzałożycielka polsko-brytyjskiego start-upu z branży fintech. To platforma służąca do transferu pieniędzy za granicę online. Jest narzędziem bazującym na najnowszych technologiach, z którego korzystają imigranci, przesyłający część zarobionych pieniędzy do ojczyzny. Siedziba start-upu znajduje się w Londynie, a w Krakowie pracuje 30-osobowy zespół programistów, tłumaczy, analityków i konsultantów. W krótkim czasie firma urosła z 4 do 70 pracowników.

KINGA NOWAKOWSKA

inwestorka, dyrektor operacyjny Capital Park

Na co dzień ważna menedżerka w notowanej na giełdzie grupie z branży nieruchomości, znanej z inwestycji w biurowce czy projektu rewitalizacji Fabryki Norblin. Współpracując z Siecią Przedsiębiorczości Kobiet, od lat pokazuje im, że biznes to nie tylko męski świat. Jest współzałożycielką kobiecej sieci aniołów biznesu Black Swan Fund — razem z kilkudziesięcioma innymi polskimi inwestorkami chce zachęcić doświadczone przedsiębiorczynie do inwestowania w młode, obiecujące biznesy, dzielenia się doświadczeniem i know-how.

KINGA PIECUCH

prezes SAP Polska

Technologiczni giganci mają coraz bardziej pod górę. Ich pozycję na rynku podgryza nie tylko rewolucja technologiczna, której podstawy to chmura, mobilność i big data. Muszą mierzyć się z rosnącą konkurencją ze strony małych firmy, które korzystając z nowych modeli biznesowych, zgarniają udziały w rynku. SAP to lider polskiego rynku oprogramowania dla firmy. Kinga Piecuch stanęła na jego czele w 2014 r. Udało jej się wprowadzić giganta na ścieżkę wzrostu — udział w polskim rynku oprogramowania dla firm wzrósł o 4 pkt. proc do 43,5 proc. Postawiła także na pogoń za uciekającym technologicznym zajączkiem — głównym obszarem wzrostu będą rozwiązania wykorzystujące chmurę.

IZABELLA WAŁKOWSKA

prezes firmy Plastwil

Pięć lat temu przejęła stworzoną przez rodziców firmę dostarczającą elementy nawierzchni kolejowych. Pod jej rządami firma 3,5-krotnie zwiększyła obroty — do 72 mln zł, a liczbę pracowników do 450. Prezes pchnęła spółkę na nowe tory. W ubiegłym roku Plastwil po raz pierwszy prezentował produkty podczas targów w Berlinie, a w tym podpisał pierwszy zagraniczny kontrakt — w Pakistanie — wygrywając przetarg z liderami: brytyjską spółką Pandrol i niemiecką Vossloh. Plastwil poszerzył produkcję systemów mocowania szyn i ma kompleksową ofertę. Zdywersyfikował też produkcję i teraz klientami spółki są także firmy z innych branż, m.in. Samsung, Amica, Faurecia, Peugeot czy Volvo.