Polacy chcą iść na swoje

11-09-2018, 22:00

Mężczyzna mieszkający w dużym mieście, pewny siebie, odporny na stres, podejmujący decyzje pod presją czasu — to obraz statystycznego polskiego przedsiębiorcy .

Zaledwie co czwarty zatrudniony na podstawie umowy o pracę jest zadowolony z własnej sytuacji zawodowej — wynika z najnowszego badania „Indeks przedsiębiorczości”, zrealizowanego przez Tax Care. Z drugiej strony, aż 50 proc. właścicieli firm czerpie satysfakcję ze swojej pracy. Nie dziwi więc to, że już co drugi badany mężczyznai co trzecia respondentka myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej.

— Dane statystyczne świadczą o imponującej chęci do pracy na własny rachunek. Taki stan rzeczy i deklaracje nie powinny dziwić — własna firma co prawda stanowi duże wyzwanie i wymaga przedsiębiorczego „zestawu” określonych cech charakteru, ale jednocześnie przynosi dużą satysfakcję — mówi Adam Głos, prezes zarządu Tax Care.

Jak wynika z badania, największe oczekiwania odnośnie posiadania własnej firmy widać przede wszystkim wśród osób w wieku poniżej 30. roku życia. Młodsi, częściej niż osoby z przedziału 31–45 lat, uważają, że osiągnięcie sukcesu biznesowego zależy głównie od nich samych. Tymczasem z perspektywy rynku pracy cenniejsze wydają się być cechy występujące u osób starszych. Na przykład te w wieku 31+ częściej zauważają zmiany gospodarcze i zapobiegają ich negatywnym skutkom niż osoby poniżej 30 roku życia. Z kolei jeszcze starsi, w wieku 46+, nierzadko zachęcają innych, aby myśleli nieszablonowo przy rozwiązywaniu problemów biznesowych.

Okazuje się, że najbardziej przedsiębiorczą grupą są mężczyźni zamieszkujący duże miasta. Częściej niż kobiety podejmują działania związane m.in. z koncentracją na przyszłych efektach swojej pracy. Warto podkreślić, że niezależnie od płci właściciele firm są bardziej pewni siebie, lepiej zorientowani na cel, odporniejsi na długotrwały stres i częściej deklarują umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu. Pracujący na etatach potrafią za to lepiej zadbać o relacje międzyludzkie.

— Wyniki Indeksu pokazują też, że przedsiębiorcze osoby potrzebują lepszego przygotowania do „działania na swoim”. Dużego znaczenia nabiera rozwinięcie rynku usług dla mikrofirm oraz przygotowanie pracodawców do lepszej współpracy z samozatrudnionymi — podsumowuje Marek Sikorski, szef departamentu marketingu Tax Care.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Polacy chcą iść na swoje