Dążenie Polaków do podnoszenia standardu i estetyki swoich mieszkań zachęca deweloperów do inwestowania w obiekty oferujące artykuły wykończeniowe.
O tym, że w kraju występuje bardzo duży niedobór mieszkań, a spora część z istniejących lokali wymaga remontów i modernizacji, wie praktycznie każdy. Nie maleje więc popyt na nowe mieszkania. W 2005 r. deweloperzy oddali do użytku ponad 114 tys. lokali — prawie o 6 proc. więcej niż rok wcześniej.
— Nowe mieszkania oddawane są bez podłóg, drzwi wewnętrznych, białego montażu itp. Starsze lokale wymagają kompleksowych remontów. Dlatego potrzebne są miejsca, gdzie można kupić materiały wykończeniowe i do dekoracji oraz wyposażenia mieszkań. Rosnący popyt sprawia, że deweloperzy decydują się na budowę zarówno wielkopowierzchniowych obiektów przeznaczonych dla sieci oferujących takie artykuły, jak i centrów budownictwa, czyli budynków skupiających pod jednym dachem placówki handlowe wielu firm — mówi Renata Kusznierska, dyrektor działu powierzchni handlowych agencji nieruchomości DTZ.
Prace wiosenne
Obecnie w Polsce planowana jest realizacja 284,5 tys. mkw. obiektów przeznaczonych dla handlu materiałami wykończeniowymi. Wśród projektów znajdują się m.in.: warszawska Domoteka, której deweloperem jest Inter Ikea Polska, obiekt w Rzeszowie planowany przez Casta Invest Polska oraz warta 80 mln EUR inwestycja Walther Moebel z Poznania (40 tys. mkw.). To nie wszystko.
— W kwietniu ruszy budowa obiektu Gala w Lublinie, którego deweloperem jest Grupa Kapitałowa Gala, a wyłącznym agentem odpowiedzialnym za komercjalizację DTZ Polska. Obiekt powstanie w dwóch etapach. Wartość pierwszego szacuje się na 44 mln zł. Prace powinny zakończyć się wiosną 2007 r. — opowiada Piotr Wasilewski, starszy konsultant ds. nieruchomości handlowych DTZ.
Wśród najemców znajdzie się około 60 sklepów z artykułami budowlanymi i meblami, duży sklep (3 tys. mkw.) ze sprzętem AGD RTV oraz supermarket spożywczy (2 tys. mkw.).
— Budynek powstaje na miejscu położonego niedaleko centrum miasta pawilonu, w którym sprzedaje się materiały budowlane — mówi Ewa Derlatka, analityk DTZ.
Spółka budująca Centrum Gala należy do Zbigniewa Rymszy, Kazimierza Posielskiego oraz Włodzimierza Giermasińskiego. Jest to część ich przedsiębiorstwa, które zajmuje się dystrybucją oraz transportem materiałów budowlanych i budową mieszkań. W okolicach Lublina działa znana ze sprzedaży zagranicznej glazury i terakoty w sklepach Glazura Królewska.
Pomysł z połączeniem centrum sprzedaży artykułów do wykańczania wnętrz z supermarketem spożywczym i dużym sklepem ze sprzętem AGD RTV realizowany jest w Poznaniu. Mobel Walther zdobył najemców strategicznych, którymi są dwie sieci należące do niemieckiego koncernu Metro AG: Praktiker, sieć sprzedająca artykuły do budowy i wykańczania domu (12,5 tys. mkw.) oraz Saturn, sklep ze sprzętem AGD RTV (6,5 tys. mkw.). W centrum planowane są także: hipermarket spożywczy oraz galeria handlowa ze sklepami odzieżowymi, obuwniczymi, sportowymi i częścią gastronomiczną.
Przegląd rynku
Według szacunków działu analiz i badań rynkowych DTZ, w kraju znajduje się blisko 1,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni przeznaczonej pod handel artykułami budowlanymi i wykończeniowymi. Najwięcej jest sklepów wolno stojących (44,5 proc.), najmniej znajduje się zaś w centrach budownictwa (5,5 proc.). Popularne jest łączenie pod jednym dachem dwóch wielkopowierzchniowych sieci: spożywczej oraz z materiałami budowlanymi. Klasycznym przykładem jest tu współpraca Auchan (sklep spożywczy) i Leroy Merlin. Coraz częściej też artykuły budowlane stają się towarem oferowanym w nowoczesnych galeriach handlowych.
— Magnesem przyciągającym klientów do centrów handlowych jest wygoda kupowania i szeroka oferta sklepów usytuowanych pod jednym dachem. Jednak wynajmowana tam powierzchnia pod materiały wykończeniowe jest znacznie mniejsza niż np. w wolno stojących budynkach czy centrach budownictwa. Dodatkową niedogodnością dokonywania tam zakupów jest brak szczegółowej informacji i porad, jak również usług związanych z projektowaniem, finansowaniem oraz doradztwem ekspertów. Tymczasem klienci oczekują bezpośredniego kontaktu z fachowcami w trakcie zakupów. Dlatego ciekawą alternatywą są centra budownictwa. Klient ma tu duży wybór towarów i kompleksową obsługę — mówi Ewa Derlatka.
Największymi sieciami oferującymi materiały wykończeniowe i budowlane są: Leroy Merlin, Praktiker, Obi i Castorama.
Wśród najemców centrów budownictwa wymieć zaś można takie marki jak: Jysk, Avans, Sigma Salon Oświetlenia, Sekpol, Bydgoskie Fabryki Mebli, Hawel, Zens, Meble Polonia, Berghoff, Gór-Sofa, Wisan, BRW Wnętrza, Eurofirany, Matkowski Meble, Kler, Komfort, Decpol, Wolsztyńskie Fabryki Mebli, Ekspert w Kuchni i Ludwik Styl.