Polacy nie znają jeszcze sponsorów

Łukasz Ostruszka
28-05-2018, 22:00

Mundial to nie tylko piękne widowisko, wypełnione sukcesami i dramatami. Do gry wkraczają też sponsorzy. I tutaj też będą zwycięzcy, ale także przegrani

W połowie czerwca znów będziemy mieli w kraju miliony ekspertów piłkarskich, którzy szybko orzekną, kto jest głównym twórcą sukcesu lub sprawcą druzgocącej porażki. Polacy znają się na piłce jak mało kto, a przynajmniej uważają się za ekspertów. Na razie gorzej jest ze znajomością sponsorów. Mundial rozpocznie się w połowie czerwca, a mimo to 60 proc. badanych Polaków na miesiąc przed startem rywalizacji nie potrafiło wskazać choćby jednej marki związanej z mistrzostwami w Rosji. Takie wnioski płyną z badania spontanicznej świadomości kibiców, które agencja mediowa Starcom przeprowadziła przy użyciu Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna w dniach 11-13 maja, na reprezentatywnej dla populacji grupie internautów, mieszkańców całej Polski.

POLSKA
W CZOŁÓWCE:
Zobacz więcej

POLSKA W CZOŁÓWCE:

Podczas mundialu nasza reprezentacja zmierzy się w grupie H z Senegalem, Kolumbią i Japonią. Na papierze jest faworytem. Podopieczni trenera Adama Nawałki zajmują obecnie 10. pozycję w rankingu FIFA, czyli są notowani wyżej niż wszyscy grupowi rywale. Fot. Maciej Gillert-FORUM

W starciu z pytaniem o to, jakie marki lub producenci kojarzą się respondentom z piłkarskim mundialem, najlepiej poradziła sobie Coca-Cola, którą wskazało 13 proc. osób. Kolejne miejsca zajęły Adidas (7 proc.), Pepsi, główny rywal Coca-Coli (5 proc.), Nike (5 proc.) i Visa (4 proc.). Lepiej było przy okazji badania znajomości wspomaganej, kiedy respondenci mieli pewne podpowiedzi. Coca-Colę wymieniło 50 proc. osób, Adidasa 46 proc., a Nike’a — 43 proc. Amerykański producent sprzętu sportowego niewiele więc traci do Adidasa, choć ten jest oficjalnym partnerem FIFA, czyli organizatora mistrzostw. Nike ubiera jednak polskich piłkarzy i dzięki temu zyskuje u nas na rozpoznawalności.

Prawdą jest jednak, że zestawienie firm związanych z FIFA jest dość egzotyczne, bo oprócz globalnych, rozpoznawalnych marek są tam „azjatyckie tygrysy”. Na liście swoich partnerów organizacja wymienia Adidasa, Coca-Colę, Wanda Group, Gazprom, Qatar Airways, Visę i motoryzacyjny koncern Hyundai Kia. Do tego dochodzą oficjalni sponsorzy rosyjskiego mundialu, czyli Budweiser, McDonald’s, praktycznie nieznane w Polsce marki związane z branżą sprzętu elektronicznego Vivo i Hisense, a także chiński gigant przetwórstwa mlecznego — Mengniu.

Badanie przeprowadzono na miesiąc przed mundialem, czyli w momencie, w którym marki gotowe do walki dopiero ruszają do decydującej rozgrywki. Na mundialu zresztą próbują skorzystać nie tylko firmy oficjalnie współpracujące z organizatorami czy reprezentacją. Inni szukają sprytnych sposobów na przyklejenie się do piłkarskiego szału. Często zresztą bywa, że wychodzą na tym zaskakująco dobrze. W spontanicznej znajomości marek związanych z reprezentacją Polski najlepiej wypadły Biedronka (8 proc.), Coca-Cola (7 proc.) i Nike (4 proc.). W badaniu wspomaganej znajomości królują Lotos i Biedronka (po 52 proc.), które wyprzedzają Alior Bank i Ustroniankę (po 42 proc.). Lotos jest głównym sponsorem kadry. Pozostałe marki z listy sponsorów polskiej kadry są w czołówce rankingu znajomości wspomaganej, co potwierdza, że Polacy dość dobrze rozpoznają już tych, którzy wykładają pieniądze na naszych piłkarzy. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Polacy nie znają jeszcze sponsorów