Polacy preferują duże opakowania
Polacy preferują duże opakowania
Ruszyły kampanie reklamowe producentów kaw
Jesień i zima to najbardziej pracowity okres dla producentów kawy. Wtedy ruszają główne kampanie i promocje tego produktu. Ich twórcy muszą uwzględnić zmieniające się u Polaków zwyczaje picia tego napoju. Koncerny nadal nie są usatysfakcjonowane ilością spożywanej w naszym kraju kawy.
Jesienią i zimą sprzedaje się najwięcej kawy. W tym okresie ruszają jej kampanie reklamowe.
Nową kampanię swoich marek przygotowała firma Elite Polska. Promocję konsumencką rozpoczęło również Tchibo.
— Będzie to największa dotychczas akcja promocyjna. Oprócz jesiennej kampanii planujemy zorganizowanie również świątecznej akcji. Jest to najlepszy dla nas czas i trzeba go maksymalnie wykorzystać — tłumaczy Iwona Doktorowicz z Tchibo.
Przyznaje, że podczas czterech ostatnich miesięcy roku sprzedaż kawy średnio rośnie o 7-8 proc.
— Ubiegły rok był bardzo dobry. Między wrześniem a grudniem sprzedaliśmy 15 proc. kawy więcej niż w poprzednich czterech miesiącach — dodaje.
Cappuccino czy po turecku
Rynek kawy w Polsce jest stabilny. Jego wielkość nie satysfakcjonuje jednak producentów. W porównaniu z innymi narodowościami Polacy piją mało kawy. Rocznie spożywają 2,2 kg na osobę. Tymczasem Skandynawowie — 11-13 kg, a Niemcy — 7 kg. Trochę mniej kawy piją Francuzi — 5,7 kg oraz Włosi — 4,6 kg.
Wciąż jednak zmienia się struktura rynku kawy. Spożycie cappuccino w ciągu ostatnich trzech lat wzrosło 2-krotnie.
— Systematycznie spada sprzedaż kawy palonej. Oprócz cappuccino rośnie zbyt kawy rozpuszczalnej. Po te dwa ostatnie rodzaje sięgają głównie ludzie młodzi, wykształceni, mieszkający w średnich i dużych miastach. Nie hołdują oni tradycji spożywania tradycyjnie zaparzanej kawy — twierdzi Jarosław Topolski, dyrektor marketingu w Elite Polska.
Jednak większość Polaków nadal głównie pije kawę po turecku. W ten sposób przyrządza się 75 proc. kawy palonej.
— Liczba ta z roku na rok się zmniejsza. Rozwijają się inne formy parzenia tego produktu. Coraz więcej ludzi używa ekspresów elektrycznych i ciśnieniowych — wyjaśnia Jarosław Topolski.
Opakowanie i marka
Zmieniają się również preferencje konsumentów dotyczące opakowań kawy. Polacy najchętniej sięgają po duże opakowania. Małe, 50-gramowe, znikają z rynku.
— W 50-gramowe słoiczki pakujemy już tylko jeden wśród czterech rodzajów kawy rozpuszczalnej. Resztę małych opakowań wycofaliśmy. Wprowadziliśmy natomiast „duo pack” kawy mielonej, czyli dwa opakowania złączone razem — mówi Iwona Doktorowicz.
W Polsce największą popularnością cieszą się tanie marki kawy. W ciągu kilku ostatnich lat najwięcej pracy włożyły firmy w rozwój właśnie tego segmentu rynku.
— Cena jest jednym z głównych czynników wpływających na wybór kawy przez konsumenta. Dlatego dwa lata temu oprócz marki Tchibo wprowadziliśmy również pozycjonowaną w segmencie kaw tańszych — markę Galę. Jej sprzedaż stanowi 25 proc. zbytu całej kawy mielonej produkowanej w naszej firmie — informuje Iwona Doktorowicz.
Kanały dystrybucji
Producenci kawy największą uwagę zwracają na dystrybucję ich produktów do małych sklepów spożywczych. Tam sprzedaje się ponad 40 proc. kawy mielonej w Polsce.
— Następnym kanałem dystrybucji są supermarkety. Przez nie przechodzi 25 proc. tego wyrobu. Podobną ilość dystrybuują średnie sklepy spożywcze — 25 proc. Przez duże sklepy przechodzi 10 proc. wolumenu — tłumaczy Iwona Doktorowicz.
BĘDĄ TAŃSZE: Z roku na rok zmniejsza się cena kawy. Nie jest to spowodowane polskimi warunkami. Taką tendencję obserwujemy na rynku światowym — tłumaczy Iwona Doktorowicz z Tchibo. fot. Borys Skrzyński
© ℗Podpis: Małgorzata Zgutka