Polacy rzucili się na importowane auta

opublikowano: 06-04-2021, 15:28

W marcu 2021 r. sprowadzono do Polski ponad 90 tys. używanych aut. To drugi tak dobry marzec w historii.

W trzecim miesiącu 2021 r. zarejestrowano w Polsce ponad 90 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc. do 3,5 t.). To oznacza spektakularny (o 74 proc.) wzrost w porównaniu z sytuacją sprzed roku - wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

- Na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa oczywiście niska baza sprzed roku, spowodowana wybuchem pandemii. Niemniej wynik bliski 100 tys. aut sprowadzonych w ciągu jednego miesiąca to jeden sześciu najwyższych rezultatów miesięcznych w ciągu ostatnich 13 lat - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru

Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227,5 tys. i była o 5,3 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 r. Średni wiek sprowadzonych w pierwszym kwartale 2021 r. wynosi 12 lat.

- Jeżeli tendencja się utrzyma, w 2021 r. wjedzie do Polski ponad 900 tys. używanych samochodów - przewiduje Wojciech Drzewiecki.

Należy pamiętać, że od stycznia tego roku znowu obowiązują przepisy, nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od sprowadzenia, więc samochody - przynajmniej teoretycznie - szybciej pojawiają się w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Do końca 2020 r. w związku z sytuacją epidemiczną obowiązywał wydłużony czas zgłoszenia auta (do 180 dni).

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem diesla w marcowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7 proc. W pierwszym kwartale - 47 proc. Większość sprowadzanych aut ma pod maską silnik benzynowy ( ponad 57 proc.). Udział innych rodzajów napędu (w tym elektrycznego) w imporcie nieznacznie przekracza 0,2 proc. Ogromna większość sprowadzanych samochodów ma nadwozie osobowe ( 89,5 proc). Auta dostawcze stanową niespełna 10 proc., a auta specjalne poniżej 0,4 proc.

Niezmiennie najchętniej sprowadzamy samochody z Niemiec. W pierwszym kwartale 2021 r. z tego kraju pochodziło blisko 60 proc. wszystkich sprowadzonych aut. Kolejnymi popularnymi krajami pozyskiwania używanych samochodów są: Francja (udział w imporcie 10,5 proc) i Belgia (6,5 proc.).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane