Polacy ubrani w papiery Lehman Brothers

Andrzej Stec
opublikowano: 06-11-2008, 10:34

- Nie bądź głupi. Bear nie ma kłopotów – zapewniał guru inwestycyjny Jim Cramer dzień przed bankructwem Bear Stearns. W  tym samym czasie polski Citi Handlowy ubierał majętnych klientów w „toksyczne papiery” amerykańskiego banku Lehman Brothers.

W połowie września w USA upadł kolejny, potężny bank inwestycyjny - Lehman Brothers. Wcześniej upadły anioł zdążył jednak sprzedać inwestorom z całego świata swoje „toksyczne” obligacje za grube miliardy dolarów. Niestety okazuje się, że trafiły one również do Polski, do kieszeni majętnych klientów niektórych banków. O sprawie pisze dzisiejsza „Gazeta Wyborcza”.

Środowy "Dziennik" opisał sprawę klienta banku Citi Handlowy, któremu w ramach usługi zarządzania kapitałem doradcy banku ulokowali 100 tys. zł w obligacjach Lehman Brothers. Uczynili to w lutym tego roku. Wtedy wielkie banki w USA odczuwały już kryzys zapoczątkowany w 2007 r. Już w marcu 2008 r. amerykańska Rezerwa Federalna i bank JP Morgan ledwo uratowały przed bankructwem inny wielki bank z Wall Street - Bear Stearns.

Ilu takich klientów Citi Handlowego zainwestowało w "toksyczne papiery" Lehman Brothers?
- Z klientami, którzy zainwestowali w obligacje strukturyzowane Lehman Brothers, prowadzimy indywidualne rozmowy - mówił w środę prezes Citi Handlowego Sławomir Sikora na konferencji, na której przedstawiał dobre wyniki banku. Później bank wysłał oficjalny komunikat w tej sprawie.

"W noty strukturyzowane Lehman Brothers za pośrednictwem banku zainwestowało ok. 200 klientów. Łączna wartość inwestycji jest niższa niż 15 mln dol. W trakcie sprzedaży obligacji zakończonej w kwietniu br. bank Lehman Brothers otrzymywał bardzo wysoki rating inwestycyjny "A" (wyższy niż ma Polska). Sprawa Lehman Brothers nie ma wpływu na stabilność i wyniki finansowe banku" - zakomunikował Citi Handlowy w komunikacie. Dodał, że świadczy dla tych klientów pomoc prawną.

Czy Handlowy był jedynym, polskim bankiem, który ubrał swoich klientów w „toksyczne aktywa”? Prawdopodobnie to tylko wierzchołek góry lodowej. Jeśli macie informacje o innych „przyjaznych” bankach, dajcie nam znać.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Stec

Polecane