Polacy wydadzą więcej na luksus

opublikowano: 05-12-2018, 00:00
aktualizacja: 05-12-2018, 15:42

W kraju szybko rośnie liczba zamożnych, a i prawdziwych bogaczy nie brakuje. Wraz z grubością portfeli rośnie popyt na dobra i usługi luksusowe.

Do bycia zamożnym w Polsce wiele nie potrzeba. Firma doradczo-audytorska na potrzeby dorocznego raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” zakłada, że zamożność zaczyna się od drugiego progu podatkowego lub — innymi słowy — od 7,1 tys. zł miesięcznego dochodu brutto. Zgodnie z taką definicją zamożnych będzie już 1,2 mln Polaków, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej, a do 2021 r. ma być ich już 1,6 mln. Polaków bogatych — czyli mogących się pochwalić dochodami powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie — jest 194 tys., a bardzo bogatych (dochód powyżej 50 tys. zł brutto miesięcznie) — 50 tys.

— Wzrost zaobserwowaliśmy również w przypadku Polaków posiadających majątek netto powyżej 1 mln USD. W 2018 r. w Polsce było 61,6 tys. takich osób — o 4,6 tysięcy więcej niż w 2017 r. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł, warto wspomnieć, że w 2017 r. w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób. Zdecydowana większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys., stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19-procentowy podatek liniowy — mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Wzrost zamożności sprawia, że rośnie rynek dóbr luksusowych: samochodów, nieruchomości, ale także odzieży, biżuterii czy alkoholi z wyższej półki. W tym roku wartość rynku dóbr luksusowych ma sięgnąć 23,9 mld zł i będzie o 13,8 proc. większa niż rok wcześniej.

— Spodziewamy się, że rosnący trend na rynku dóbr luksusowych utrzyma się w kolejnych latach. Głównymi czynnikami wzrostu będzie rosnąca zamożność społeczeństwa, zwiększająca się liczba osób zamożnych oraz zmiany w stylu życia, skutkujące większą popularnością produktów premium i luksusowych — mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG.

Luksus to dla Polaka przede wszystkim drogi samochód. Auta marek premium i luksusowych stanowią już 13,5 proc. wszystkich rejestracji pojazdów osobowych. W tym roku zarejestrowanych może zostać ponad 76 tys. samochodów premium oraz 250 aut luksusowych, a sprzedaż w tych segmentach wzrośnie o 17 proc. rok do roku i według KPMG w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rosła w dwucyfrowym tempie. Podobnie wysoką dynamiką będzie mógł pochwalić się w kolejnych latach segment luksusowej biżuterii i zegarków, wart obecnie 0,7 mld zł. W najniższym tempie będzie rosła sprzedaż luksusowej odzieży i akcesoriów. Według KPMG cały rynek dóbr luksusowych w Polsce będzie wart w 2023 r. ponad 39 mld zł, czyli urośnie o blisko dwie trzecie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Polacy wydadzą więcej na luksus