Polaczek: grupa PKP zakończy 2007 rok bez strat

DI, PAP
12-10-2007, 14:06

W 2007 roku, po raz pierwszy od wielu lat, grupa PKP nie przyniesie strat. W przyszłym roku wartość nowych inwestycji na  kolei wzrośnie ponad dwukrotnie, do 4,5 mld zł - poinformował w piątek w  Katowicach minister transportu Jerzy Polaczek.

Podczas konferencji prasowej w Katowicach minister podsumował dotychczasową restrukturyzację grupy PKP i omówił plany na przyszłość, wśród których jest m.in. skierowanie spółek PKP Intercity (w 2009 r.) i PKP Cargo (w 2010) na giełdę.

"Oceniając wyniki po trzech kwartałach mogę powtórzyć to zapewnienie i cel, jakim jest osiągnięcie pod koniec 2007 r., po raz pierwszy od wielu, wielu lat, zbilansowanego w pełni wyniku finansowego grupy PKP bez straty, które w ostatnich latach przekraczały niejednokrotnie 2 mld zł rocznie" - mówił minister.

Przypomniał, że drugi rok z rzędu rośnie zarówno wielkość kolejowych przewozów pasażerskich, jak i towarowych, a nakłady na inwestycje na kolei systematycznie wzrastają. Do końca września tego roku kolej przewiozła ok. 161 mln pasażerów, o 4,2 mln więcej niż w tym samym czasie 2006. W 2005 r., gdy spadek był najgłębszy, było to 155 mln osób w ciągu trzech kwartałów.

Prezes grupy PKP Andrzej Wach poinformował, że gdyby nie obsługa starych długów, która kosztuje grupę rocznie ok. 250 mln zł, wynik spółki byłby w granicach zera, przy przychodach powyżej 10 mld zł rocznie. Po 9 miesiącach roku 9 z 11 spółek grupy PKP przyniosło zysk. Cztery lata temu zysk miały tylko trzy spółki.

"Wreszcie kolej może funkcjonować w kategoriach biznesowych. Rozwiązane zostały takie problemy, jak finansowanie przewozów regionalnych i międzyregionalnych oraz - co bardzo ważne dla poprawy konkurencyjności różnych gałęzi transportu - od dwóch lat jest dofinansowanie z budżetu działalności operacyjnej Polskich Linii Kolejowych (...) To rokuje dobre nadzieje" - uważa Wach.

Do najbardziej dochodowych w grupie PKP, obok spółki PKP Linia Hutnicza-Szerokotorowa (44,8 mln zł zysku po 9 miesiącach roku), należy spółka PKP Intercity, której zysk w tym czasie zbliżył się do 35 mln zł. Zysk spółki PKP Polskie Linie Kolejowe to prawie 95 mln zł. Straty przynoszą PKP Przewozy Regionalne (33 mln zł) i Telekomunikacja Kolejowa (1,5 mln zł).

Polaczek przypomniał, że w projekcie przyszłorocznego budżetu zapisano 1,380 mld zł jako pożyczkę dla spółki PKP Przewozy Regionalne, aby mogła rozwiązać problem starych długów, ważących na sytuacji całej grupy. Pozwoli to również na rozpoczęcie inwestycji w tej spółce, głównie w zakresie nowego taboru. W przyszłości firma ma być przekazana samorządom wojewódzkim, które współfinansują przewozy regionalne.

Wach zapowiedział, że wprowadzenie PKP Intercity na giełdę planowane jest w pierwszej połowie 2009 roku. Środki z emisji akcji mają być przeznaczone zarówno na rozwój firmy, jak i na spłatę starych długów grupy. Zadłużenie PKP sięga 6,2 mld zł.

W ocenie prezesa PKP, rozpoczął się okres dynamicznego rozwoju kolei w Polsce. Zgodnie z przyjętymi planami, do 2013 roku grupa PKP wyda ze środków własnych, unijnych, budżetowych i prywatnych na modernizację dróg kolejowych 6,7 mld euro, na remonty i modernizacje dworców kolejowych 1,5 mld euro, a na nowe pociągi 1,2 mld euro; w sumie będzie to 9,4 mld euro. Do 2012 r. zmodernizowanych ma być 1,2 tys. km linii kolejowych.

Podczas konferencji Polaczek przedstawił także stan prac oraz plany dotyczące sieci kolejowej i należących do PKP nieruchomości na Śląsku. W najbliższy wtorek ma być rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż zabytkowego budynku dawnego dworca w Katowicach, wycenionego na 45 mln zł. W styczniu i lutym mają być natomiast wybrani inwestorzy do kompleksowej przebudowy katowickiego dworca głównego oraz kolejowego biurowca przy katowickim rondzie.

W najbliższych latach planowana jest budowa połączenia kolejowego miast aglomeracji katowickiej z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach, modernizacja szlaku kolejowego Zabrze- Katowice-Kraków, przywrócenie połączeń Bytom-Gliwice oraz zwiększenie częstotliwości połączeń na trasie Katowice-Tychy. Modernizowane będą także dworce w Chorzowie i Zabrzu.

Przy niektórych stacjach kolejowych mają także powstać bezpłatne parkingi w ramach programu "parkuj i jedź" - chodzi o zachęcenie kierowców do korzystania z połączeń kolejowych. W ubiegłym roku w całej Polsce powstały - według danych PKP - 254 takie parkingi, w tym roku przybędzie ich w sumie 50.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Polaczek: grupa PKP zakończy 2007 rok bez strat