Polagra-Food znów razem z Taropakiem

Marek Loos
opublikowano: 2001-09-11 00:00

Polagra-Food znów razem z Taropakiem

W rozpoczynających się dzisiaj w Poznaniu Międzynarodowych Targach Przemysłu Spożywczego Polagra-Food i w Międzynarodowym Salonie Techniki Pakowania i Logistyki Taropak bierze udział łącznie 1644 wystawców. Imprezy odbywają się ponownie równolegle. Targi potrwają do 14 września.

Rozpoczynające się dzisiaj w Poznaniu targi Polagra-Food i Taropak ponownie odbywają się równolegle.

— Umieszczenie obu imprez w tym samym terminie jest zgodne z postulatami naszych wystawców zgłaszanymi w latach poprzednich. Około 80 proc. odbiorców opakowań i maszyn pakujących stanowią producenci branży spożywczej. Kilka lat temu rozdzieliliśmy Taropak od Polagry, co wywołało niezadowolenie uczestników. Dzisiaj wracamy do dawnej, sprawdzonej formuły — wyjaśnia Przemysław Trawa, wiceprezes MTP.

W Polagrze-Food bierze udział 944 wystawców, czyli o 299 mniej niż w 2000 r. W Taropaku uczestniczy 700 wystawców, czyli o 67 mniej niż rok temu.

Od 2000 roku Polagra jest podzielona na dwie części: Polagra--Food (produkcja żywności) i Polagra-Farm (rolnictwo i hodowla zwierząt). Polagra-Farm w 2001 r. odbędzie się w terminie od 4 do 7 października.

Inwestycje zagraniczne

W ciągu ostatnich 10 lat 75 proc. zagranicznych inwestycji w polskiej branży spożywczej miało miejsce w przemyśle: piwowarskim, tytoniowym, cukierniczym, produkcji koncentratów, lodów i napojów bezalkoholowych. W tym czasie wartość tych inwestycji wyniosła 14,8 mld zł. Natomiast całkowita wartość inwestycji zagranicznych w polskim przemyśle spożywczym wyniosła w tym czasie 20,7 mld zł. Stanowi to 10 proc. wszystkich obcych inwestycji w Polsce.

— W 2000 r. nastąpiło osłabienie aktywności inwestycyjnej przemysłu spożywczego. Przyspieszyło to procesy restrukturyzacji przedsiębiorstw tej branży. Pojawia się druga fala restrukturyzacyjna — twierdzi prof. Roman Urban z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie.

Wystawcy tegorocznej edycji Polagry-Food wynajęli ponad 24,2 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej. Prezentują wszystkie dziedziny polskiego przemysłu spożywczego, który wytwarza (łącznie z przemysłem tytoniowym) ponad 20 proc. produkcji sprzedanej całego polskiego przemysłu. Natomiast udział tego sektora w wytwarzaniu produktu krajowego brutto wynosi prawie 6 proc.

W targach Taropak dominują dostawcy surowców i półproduktów do produkcji opakowań, materiałów, maszyn i urządzeń opakowaniowych oraz usług poligraficznych związanych z opakowaniami. Od kilku lat coraz większą rolę na Taropaku odgrywa logistyka. Łącznie przedstawiciele branży opakowań i logistyki wynajęli na targach 19 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej.

— W Polsce na rzecz przemysłu opakowaniowego pracuje ponad 2 tys. firm. Charakterystyczne jest, że producenci surowców i materiałów opakowaniowych coraz częściej podejmują produkcję gotowych opakowań — wyjaśnia prof. Hieronim Kubera z AE w Poznaniu.

150 proc. więcej

W latach 1990-99 produkcja tektury, służącej głównie do produkcji opakowań wzrosła o 150 proc., natomiast opakowań szklanych o 170 proc. Firmy zagraniczne w tym czasie zainwestowały w Polsce ponad 5 mld zł, z czego ponad 90 proc. pochłonęły inwestycje w produkcję opakowań z papieru i tektury. Zużycie papieru na jednego Polaka wynosi aktualnie 16-17 kg rocznie. Jest to kilkakrotnie mniej niż w krajach Europy Zachodniej.

Podczas tegorocznej edycji targów Polagra-Food i Taropak 1 mkw. stoiska kosztuje w pawilonie 338 zł (jeżeli wystawca zgłosił się w terminie do marca 2001 r., cena jest niższa o 10 proc. i wynosi 304 zł), a na zewnątrz pawilonów — 190 zł (zgłoszenie do marca 2001 — 171 zł).