Polak robota się nie boi

opublikowano: 10-09-2019, 22:00

Mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej boimy się technologii i jesteśmy bardziej od nich skłonni do nauki nowych kompetencji.

Według Polaków automatyzacja stwarza więcej szans niż zagrożeń — wynika z badania PwC. Odpowiedziało tak 63 proc. spośród 2010 polskich pracowników, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym w 11 krajach na próbie 22 tys. osób. Globalna średnia wynosi 50 proc. Większość, bo 67 proc., respondentów z Polski pozytywnie postrzega wpływ technologii na ich obecną pracę, choć 46 proc. niepokoi się o swoje stanowisko w związku z automatyzacją. To jednak i tak o 10 pkt. proc. poniżej średniej dla świata. Mniej obaw mają tylko mieszkańcy Chin, a najbardziej zaniepokojeni są pracownicy z Australii, Holandii i Francji, gdzie ten odsetek wynosi 60 proc. i więcej.

— 76 proc. prezesów firm na świecie za główne wyzwanie dla rozwoju biznesu uważa dostęp do kluczowych kompetencji. Bardzo wielu szefów przedsiębiorstw, szczególnie w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, mówi o rosnących problemach z rekrutacją pracowników. W Polsce automatyzacja z jednej strony może częściowo rozwiązać problem pogłębiającej się luki na rynku pracy, z drugiej zaś rodzi po stronie pracodawców odpowiedzialność za rozwój umiejętności kadry, która musi nauczyć się pracy w cyfrowym środowisku — mówi Adam Krasoń, prezes PwC na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Polacy zdają sobie sprawę, że muszą zdobywać nowe kompetencje.

— Pracownicy w Polsce są świadomi zmian, jakie zachodzą w związku z cyfryzacją. Ich praca już teraz wygląda inaczej niż jeszcze kilka lat temu, a tempo transformacji nie zwalnia. W związku z tym większość z nich za oczywiste uznaje konieczność zdobywania nowych umiejętności, dopasowanych do zmieniającejsię rzeczywistości. Chęć podnoszenia kompetencji, a nawet przekwalifikowania, wyraża 89 proc. badanych, przy średniej globalnie na poziomie 77 proc. — mówi Jan Tokarski, partner w PwC.

Polska jest w tej kwestii czwarta, a przodują osoby z Indii, RPA i Chin. Najmniej chętni do nauki są mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Holandii i Niemiec. 87 proc. osób, które wzięły udział w badaniu PwC w Polsce, przyznaje, że aby lepiej zrozumieć nowe technologie, uczestniczy w kursach i szkoleniach (77 proc. globalnie). Dlatego też jedynie 18 proc. respondentów w Polsce (24 proc. globalnie) obawia się, że może nie mieć odpowiednich kompetencji do wykonywania pracy w przyszłości, a 15 proc. twierdzi, że nie będzie w stanie zdobyć nowych umiejętności.

Większość respondentów spodziewa się, że technologia zmieni ich pracę w bardziej odległej perspektywie, 6-10 lat. Średnia dla świata to 76 proc.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane