Polak w sieci, plazma do śmieci

KAJ
opublikowano: 29-06-2012, 00:00

Internauci znad Wisły coraz częściej wyłączają telewizory. Nie rezygnują przy tym z konsumpcji programów TV.

Przeciętny polski internauta to wielkomiejski 20-30-latek, wykształcony, dobrze zarabiający mężczyzna? Według najnowszych badań, taki obraz użytkownika sieci znad Wisły to mit.

— Obecnie co trzeci korzystający z internetu Polak mieszka na wsi, płeć rozkłada się pół na pół. Jedynie co czwarty internauta ma wyższe wykształcenie. To, co odróżnia podłączonych do sieci od reszty, to m.in. pozytywne nastawienie do postaw konsumpcyjnych i optymistyczne prognozy co do swojej przyszłości — twierdzi Ewa Góralska, dyrektor zarządzająca domu mediowego PanMedia Western, który wraz z TNS przebadał ponad 1000 internautów.

Szarża weteranów

Mit internauty ma jednak swoje uzasadnienie — dekadę temu, gdy internet w naszym kraju dopiero raczkował, a dostęp do niego kosztował krocie, online byli przeważnie mieszkańcy dużych miast. Teraz nastąpiło odwrócenie trendu. Internauci to już ponad 55 proc. populacji kraju, w sumie niemal 17 mln osób. Najliczniejszą grupę korzystających z sieci stanowią właśnie mieszkańcy wsi, którzy przez dekadę podwoili swoją internetową siłę. O ponad 15 pkt proc. zmalał natomiast udział wielkomiejskich użytkowników sieci i wynosi teraz jedynie 23 proc.

— Polak za komputerem zaczyna szybko dorastać — podkreśla też Ewa Góralska. Najliczniejszą grupą „klikaczy” są wciąż osoby w wieku 15-29 lat, ale ich udział sięga 40, a nie 60 proc. Szybko przybywa internautów przed czterdziestką — obecnie to już co czwarty Polak online.

Cisza w eterze

Reklamodawców przywiązanych do tradycyjnych mediów może zaniepokoić fakt, że internauci coraz częściej asertywnie konsumują telewizję. 8 proc. z nich, czyli około 1,5 mln Polaków podłączonych do sieci, deklaruje, że nie ogląda telewizji wcale. Połowa przyznaje, że sieć zastępuje im inne media. 3,5 mln osób przyznaje, że zdarzyło jej się wyłączyć głos podczas oglądania telewizji. No właśnie, czy to jeszcze oglądanie? Wyciszamy najczęściej dlatego, żeby kogoś nie obudzić. Ale drugim powodem jest niechęć do słuchania reklam i możliwość zerkania co jakiś czas na ekran w poszukiwaniu ciekawych programów — wyjaśniają analitycy z TNS.

Jednocześnie nie jest tak, że z plazmą na ścianie czy bez nie stykamy się treściami telewizyjnymi. Co trzeci internauta ogląda regularnie programy telewizyjne na ekranie komputera, komórki lub tabletu. — Zaobserwowaliśmy, że rezygnacja z konsumpcji jednego z mediów wyostrza nasze zmysły na uważniejszą konsumpcję pozostałych. Wśród osób rezygnujących z telewizora ponad połowa czyta kupowaną prasę od deski do deski — twierdzi Ewa Góralska.

52 Taki odsetek internautów ocenia, że telewizja jest w stanie zastąpić im wszystkie media...

34 ...ale tylko tyle procent internautów w wieku 18-24 zgadza się z powyższym twierdzeniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy