Pollex wzmocni kapitały Rudoportu

Cezary Pytlos
03-11-2000, 00:00

Pollex wzmocni kapitały Rudoportu

23 listopada NWZA gdańskiego Rudoportu zadecyduje o wejściu kapitałowym do spółki płockiego Pollexu. Nowy akcjonariusz ma zapewnić sfinansowanie budowy terminalu przeładunkowo-składowego rudy, która pochłonie około 76 mln USD (327 mln zł).

Większościowym akcjonariuszem Rudoportu jest Huta Katowice. Reszta walorów spółki należy do Hydrobudowy, Famaku, Mostostalu Gdańsk, Kolspedu i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

23 listopada akcjonariusze mają podjąć uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału akcyjnego Rudoportu. W grę wchodzi dokapitalizowanie przedsiębiorstwa 2,5 mln zł. Kapitał akcyjny spółki wzrośnie z 7,8 do 10,3 mln zł. Rudoport wyemituje 250,5 tys. akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej po 10 zł, a z prawa poboru zostaną wyłączeni dotychczasowi akcjonariusze. Całą emisję ma objąć Pollex, płocka firma z branży paliwowej.

Szukanie środków

— Pollex ma większą wiarygodność kredytową, dlatego łatwiej będzie uzyskać środki na sfinansowanie inwestycji. Huta Katowice zatrzyma jednak pakiet większościowy spółki — mówi Mariusz Kwaśniowski z Huty Katowice.

Jak wstępnie oszacowano, inwestycja pochłonie około 76 mln USD (327 mln zł). Akcjonariusze nie są w stanie tych środków wyjąć z własnych portfeli, dlatego zarząd spółki poszukuje banku gotowego skredytować projekt. Z tym ma jednak poważne problemy. Umowa z jednym z zachodnich banków była już prawie zawarta, lecz w ostatniej chwili bank wycofał się.

— Na listopadowym NWZA zarząd poinformuje akcjonariuszy o realizacji projektu budowy terminalu przeładunkowo-składowego rudy w Gdańsku, a Pollex przedstawi projekt sfinansowania inwestycji — mówi Edward Netzel, prezes Rudoportu.

Prace mogą ruszyć w przyszłym roku.

Zdziwiony Szczecin

Inwestycja w Gdańsku nie u wszystkich wzbudza zachwyt. Krzysztof Żyndul z Zarządu Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście jest zdziwiony działaniami Huty Katowice i gdańskiego portu. ZMPSŚ rozbudował niedawno — kosztem 17 mln zł — własny terminal rudowy, osiągając moce przeładunkowe, których nie jest w stanie wykorzystać. Wątpliwości nie ma natomiast Huta Katowice, posiadająca prawie 62 proc. akcji Rudoportu. Nowa baza przeładunkowa ma obniżyć koszty transportu rudy, sprowadzanej z Brazylii, RPA i Szwecji. Obecnie statki, które zawijają do portu, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury mogą mieć ładowność nie większą niż 60 tys. DWT. Po zbudowaniu terminalu będą mogły do niego wchodzić jednostki o ładowności 150 tys. DWT. Przy średniej produkcji 4 mln ton stali rocznie Huta Katowice zużywa 6 mln ton rudy. Obecnie drogą morską sprowadza jedynie 2 mln ton. Uruchomienie Rudoportu spowoduje, że do huty będzie mogło trafiać więcej rudy importowanej.

„PB” z 28 lipca 2000 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pollex wzmocni kapitały Rudoportu