Polscy aniołowie biznesu, łączcie się

Agnieszka Jabłońska
opublikowano: 12-10-2009, 00:00

Tylko jeden z dziesięciu

Rady Billa Payne’a, archanioła z Ameryki

Tylko jeden z dziesięciu

projektów inwestycyjnych

okazuje się strzałem

w dziesiątkę — tłumaczy

guru z Ameryki.

Na polskim rynku aniołów biznesu, czyli osób fizycznych inwestujących w młode firmy, działa kilkaset osób. Cennych wskazówek udziela im — za pośrednictwem "PB" — Bill Payne, amerykański guru business angels.

Ryzykowny biznes

— Zachęcam do inwestowania mniejszych kwot, ale w grupach. Dzięki temu jesteście w większej liczbie projektów, a przez to zmniejsza się ryzyko niepowodzenia — radzi Bill Payne.

A jest ono duże, bo business angels finansują start-upy, czyli przedsięwzięcia na bardzo wczesnym etapie rozwoju.

— Pięć na dziesięć inwestycji przynosi straty, a cztery dają zysk tak mały, że anioł zostaje na minusie. Dlatego jedna musi być strzałem w dziesiątkę — ocenia Bill Payne.

Taki scenariusz sprawdził się w przypadku archanioła. Jedynie pięć z pięćdziesięciu start-upów, w które zainwestował, przyniosło mu duże pieniądze. W polskich warunkach ryzyko niepowodzenia jest jeszcze większe.

— Porażka jest elementem tej gry, ale warto być cierpliwym. W projekt spółki Blue-tooth Marketing Services zainwestowałem około 100 tys. zł. Sprzedaliśmy ją z pięćdziesięciokrotnym przebiciem — mówi Wojciech Szapiel, prezes Polish Inwestment Fund, który działał jako anioł biznesu.

Anioły w sieci

Kontakt z aniołami biznesu ułatwiają zrzeszające ich organizacje. W Polsce największą jest Lewiatan Business Angels (LBA), w której działa kilkudziesięciu aniołów. Do tej pory LBA doprowadziła do zawarcia 10 umów. Spod swoich skrzydeł wypuściła m.in. sieć kawiarni W Biegu Cafe, wydawnictwo Flashbook.pl, doradcę finansowego Golden- Egg czy Medicalgorythmics produkującą urządzenia do monitoringu pracy serca. Druga co do wielkości Polska Sieć Aniołów Biznesu (PolBAN) ma na koncie sfinalizowanych pięć transakcji.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Statystyki międzynarodowe pokazują, że jedynie 2 proc. projektów kończy się podpisaniem umowy. W Polsce ten odsetek jest nieco większy, co nie zmienia faktu, że duża część biznesplanów jest przygotowana nieprofesjonalnie i odpada na pierwszym etapie z przyczyn formalnych — mówi Kuba Giedrojć z LBA.

Dlatego tak ważna jest wstępna weryfikacja projektów.

— Przychodzą do nas osoby z pomysłami i luźnymi notatkami. Jeśli przedsiębiorca jest wiarygodny, to z profesjonalną pomocą może przekonać anioła do swojej wizji — mówi Wojciech Dołkowski z PolBAN.

Anioł biznesu pomaga pomysłodawcy nie tylko finansowo. Jest też mentorem i osobiście angażuje się w realizację projektu.

— Aniołowie biznesu to bogaci ludzie na emeryturze. Na taką formę inwestowania decydują się, bo chcą być dalej aktywni, bo ktoś kiedyś im pomógł, mają zamiłowanie do danej branży lub przekonali ich znajomi, którzy sami są business angels — tłumaczy Bill Payne.

Jednak schemat nie zawsze jest taki sam.

— W moim przypadku zadecydował nadmiar płynności finansowej i energii — przyznaje Wojciech Szapiel.

2-2,5

mln zł Tyle wyniosły rekordowe inwestycje polskiego anioła biznesu w jedną spółkę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Jabłońska

Polecane