Coraz lepsze strategie inwestycyjne, eksportowe, dobrze przygotowane i przemyślane, a przede wszystkim skuteczne. I za to nagrodziliśmy polskie firmy

Kliknij w galerię zwycięzców konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion
Zakończyła się czwarta edycja konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion, którego organizatorami są PwC i „Puls Biznesu”, partnerem strategicznym PKO BP, a partnerem Fedex Express. Celem rozgrywki jest nagrodzenie polskich firm odnoszących znaczące sukcesy na rynkach zagranicznych.
— Nasz konkurs jest okazją do docenienia dwóch fenomenów polskiej gospodarki, bez których nie byłby możliwy jej wzrost — inwestycji zagranicznych i eksportu. Bez nich Polska nie byłaby w tym miejscu, w którym jest dzisiaj. Bardzo dużo osiągnęliśmy dzięki naszym czempionom. Dlatego warto podkreślać sukcesy tych, którzy szczególnie się do tego przyczynili — mówił Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP.
Tegoroczna gala wręczenia nagród była szczególna, bowiem wzbogacono ją o nową kategorię. Po raz pierwszy nagrodę przyznano osobie, która jest „symbolem sukcesów polskiej gospodarki po przełomie 1989 r.”. Tytuł Wizjonera Ekspansji Zagranicznej trafił do Krzysztofa Domareckiego, założyciela i przewodniczącego RN Grupy Selena FM.
— Ten konkurs, który jest elementem infrastruktury wspierającej polskie firmy za granicą, za 10 lat będzie określany przez rodaków jako ten, który ten eksport współtworzył — stwierdził Krzysztof Domarecki.
Jak co roku przyznano nagrody w pięciu tradycyjnych kategoriach. Tytuł najlepszego inwestora wśród firm prywatnych otrzymała spółka Kruk, wyróżnienia — Asseco Poland oraz Work Service. Nagroda za I miejsce w kategorii eksporter wśród firm prywatnych trafiła do Solaris Bus & Coach, wyróżnienia do TZMO i Coliana. Najlepszym inwestorem wśród spółek skarbu państwa został PKN Orlen, wyróżnienie otrzymał KGHM Polska Miedź. Nagrodę za I miejsce w kategorii eksporter wśród spółek skarbu państwa przyznano Grupie Azoty, wyróżniono Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych oraz Lotos Oil. Nagroda specjalna za promocjępolskiej marki za granicą trafiła do grupy Maspex Wadowice.
— Polskie firmy mają coraz lepsze strategie inwestycyjne, eksportowe, dobrze przygotowane, dokładnie przemyślane i przede wszystkim skuteczne. Warto też podkreślić, że eksportowy sukces nie jest związany tylko z niskimi cenami, lecz także, a może przede wszystkim, z innowacyjnością — podkreślił Adam Krasoń, prezes PwC Polska.
W konkursie brano pod uwagę firmy, które w ciągu trzech ostatnich lat dokonały znaczącej inwestycji zagranicznej lub prowadzą eksport na szeroką skalę.
I MIEJSCE W KATEGORII INWESTOR – POLSKIE FIRMY PRYWATNE:
KRUK
EDYTA SZYMCZAK, prezes ERIF BIG z grupy Kruk:
Kruk to już 17 lat historii na rynku zarządzania wierzytelnościami. Spółka jest liderem w Polsce, a od kilku lat skutecznie podbija kolejne rynki europejskie. Działamy w Rumunii, Czechach, na Słowacji, coraz lepiej radzimy sobie w Niemczech i z pewnością nie spoczniemy na laurach. Nasze ambicje sięgają znacznie dalej — chcemy być firmą TOP 3 rynku zarządzania wierzytelnościami i przy okazji odbierania tej nagrody mogę obiecać, że tak się stanie.
WYRÓŻNIENIE: Asseco
Reprezentowane przez Ewę Kryj, rzecznika prasowego
WYRÓŻNIENIE: Work Service
Dyplom odebrał Tomasz Ślęzak, wiceprezes
I MIEJSCE W KATEGORII INWESTOR – POLSKIE FIRMY PRYWATNE:
KRUK
EDYTA SZYMCZAK, prezes ERIF BIG z grupy Kruk:
Kruk to już 17 lat historii na rynku zarządzania wierzytelnościami. Spółka jest liderem w Polsce, a od kilku lat skutecznie podbija kolejne rynki europejskie. Działamy w Rumunii, Czechach, na Słowacji, coraz lepiej radzimy sobie w Niemczech i z pewnością nie spoczniemy na laurach. Nasze ambicje sięgają znacznie dalej — chcemy być firmą TOP 3 rynku zarządzania wierzytelnościami i przy okazji odbierania tej nagrody mogę obiecać, że tak się stanie.
WYRÓŻNIENIE: Asseco
Reprezentowane przez Ewę Kryj, rzecznika prasowego
WYRÓŻNIENIE: Work Service
Dyplom odebrał Tomasz Ślęzak, wiceprezes
NAGRODA SPECJALNA ZA PROMOCJĘ POLSKIEJ MARKI ZA GRANICĄ:
Grupa Maspex Wadowice
ROBERT WAWRO, dyrektor generalny:
W tym roku przypada 25-lecie Grupy Maspex — to czas podsumowań, wspomnień i wyciągania wniosków z całokształtu naszej działalności. Nagroda wydaje się kontynuacją tych obchodów. Prezes Krzysztof Pawiński wspominał niedawno, jak przed laty wraz z grupą kolegów zakładał małą firmę, nie spodziewając się, że po ćwierćwieczu będzie miała 4 mld zł obrotu i eksportowała 30 proc. produkcji. Obecnie jesteśmy niekwestionowanym liderem wśród producentów napojów i soków na rynkach: czeskim, słowackim i rumuńskim. Skala naszej działalności eksportowej jest ogromna, dlatego z pewnością można powiedzieć, że promujemy polską markę za granicą.
NAGRODA SPECJALNA ZA PROMOCJĘ POLSKIEJ MARKI ZA GRANICĄ:
Grupa Maspex Wadowice
ROBERT WAWRO, dyrektor generalny:
W tym roku przypada 25-lecie Grupy Maspex — to czas podsumowań, wspomnień i wyciągania wniosków z całokształtu naszej działalności. Nagroda wydaje się kontynuacją tych obchodów. Prezes Krzysztof Pawiński wspominał niedawno, jak przed laty wraz z grupą kolegów zakładał małą firmę, nie spodziewając się, że po ćwierćwieczu będzie miała 4 mld zł obrotu i eksportowała 30 proc. produkcji. Obecnie jesteśmy niekwestionowanym liderem wśród producentów napojów i soków na rynkach: czeskim, słowackim i rumuńskim. Skala naszej działalności eksportowej jest ogromna, dlatego z pewnością można powiedzieć, że promujemy polską markę za granicą.
I MIEJSCE W KATEGORII EKSPORTER – POLSKIE FIRMY PRYWATNE:
Solaris Bus & Coach
DARIUSZ MICHALAK, wiceprezes Solarisa:
Co pomaga w odniesieniu sukcesu? Po pierwsze — bardzo dokładne rozpoznanie rynku, który chcemy podbić. Każdy wymaga analizy, rzetelnego podejścia, weryfikacji i przygotowania, w eksporcie nie można iść na żywioł. Po drugie — znalezienie złotego środka między asekuranctwem a działaniem impulsywnym. Nie można działać zbyt ostrożnie, trzeba dać się zauważyć. Po trzecie — nawiązanie współpracy z lokalnym partnerem. To pomaga bezboleśnie wejść w obcą kulturę, poznać mentalność i inny sposób prowadzenia biznesu.
WYRÓŻNIENIE: TZMO
Dyplom odebrał Jarosław Józefowicz, prezes.
WYRÓŻNIENIE: Colian
I MIEJSCE W KATEGORII EKSPORTER – POLSKIE FIRMY PRYWATNE:
Solaris Bus & Coach
DARIUSZ MICHALAK, wiceprezes Solarisa:
Co pomaga w odniesieniu sukcesu? Po pierwsze — bardzo dokładne rozpoznanie rynku, który chcemy podbić. Każdy wymaga analizy, rzetelnego podejścia, weryfikacji i przygotowania, w eksporcie nie można iść na żywioł. Po drugie — znalezienie złotego środka między asekuranctwem a działaniem impulsywnym. Nie można działać zbyt ostrożnie, trzeba dać się zauważyć. Po trzecie — nawiązanie współpracy z lokalnym partnerem. To pomaga bezboleśnie wejść w obcą kulturę, poznać mentalność i inny sposób prowadzenia biznesu.
WYRÓŻNIENIE: TZMO
Dyplom odebrał Jarosław Józefowicz, prezes.
WYRÓŻNIENIE: Colian
I MIEJSCE W KATEGORII INWESTOR – POLSKIE FIRMY Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA:
PKN Orlen
MAREK PODSTAWA, członek zarządu do spraw sprzedaży:
Jeśli spółka odnosi sukces, to nie trzeba tego udowadniać, bo najlepszym potwierdzeniem jest to, jak wyceniają ją inwestorzy. Akcje Orlenu są notowane na giełdzie najwyżej w historii firmy i dały zarobić naszym inwestorom ponad 40 proc. 7 lat temu kapitalizacja była dwukrotnie niższa niż węgierskiego Mola i trzykrotnie niższa niż austriackiego OMV. Dzisiaj jesteśmy warci 50 proc. więcej niż Mol i naszym kolejnym celem jest pokonanie na tym polu OMV. Jesteśmy na najlepszej drodze do stworzenia polskiej globalnej marki.
WYRÓŻNIENIE: KGHM
Reprezentowany przez Artura Tarnowskiego, dyrektora departamentu relacji inwestorskich
I MIEJSCE W KATEGORII EKSPORTER — POLSKIE FIRMY Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA:
Grupa Azoty
PAWEŁ JARCZEWSKI, prezes Grupy Azoty:
W konkursie Polska Firma — Międzynarodowy Czempion tak naprawdę nie chodzi o to, kto wygrał, a kto nie, ale o integrację całego polskiego eksportu — spółek prywatnych i z udziałem skarbu państwa. Chodzi o wspólne narodowe myślenie, budowanie polskiej gospodarki wewnątrz i na zewnątrz. Na pewno nie spoczniemy na laurach. Fakt, że nam się udało, sprawia, że spoczywa na nas odpowiedzialność — musimy dawać przykład firmom, które dopiero planują ekspansję na obcych rynkach. Mam dla nich przesłanie — bądźcie odważni i nie bójcie się świata, bo jesteście od niego lepsi.
WYRÓŻNIENIE: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
Dyplom odebrał Remigiusz Lewandowski, dyrektor biura strategii i marketingu
WYRÓŻNIENIE: Lotos Oil
© ℗
Podpis: Joanna Dobosiewicz