Polscy przedsiębiorcy docenili wynajem aut

opublikowano: 01-08-2013, 00:00

Jest nieźle. Branża CFM nie zwolniła. Polski Związek Leasingu i Wynajmu Pojazdów (PZWLP) podliczył wyniki półrocza 2013 r.

Okazuje się, że po drugim kwartale 2013 r. zrzeszone w nim firmy zarządzały łącznie niemal 108,5 tys. pojazdów. Oznacza to, że ich flota zwiększyła się o 8 proc. (prawie 8 tys. aut) w porównaniu do stanu sprzed roku. Większość, bo aż 85 539 pojazdów (79 proc.) floty firm PZWLP, była finansowana i zarządzana w ramach usługi full service leasingu. W leasingu z serwisem było 13 710 aut, a w wyłącznym zarządzaniu 9199 samochodów. Na 8-procentowy wzrost flot firm zrzeszonych w PZWLP w ciągu roku niemal w całości wpływa zwiększenie liczby pojazdów w usługach full service leasingu i leasingu z serwisem. Floty w wyłącznym zarządzaniu powiększyły się przez rok jedynie o 30 aut. W stosunku do końca pierwszego kwartału obecnego roku floty PZWLP powiększyły się o 3,3 proc. (3442 pojazdy).

— Wyniki po drugim kwartale 2013 r. potwierdzają, że branża wynajmu i leasingu pojazdów zachowuje w Polsce od lat duże tempo rozwoju. A tendencja szybkiego rozwoju CFM utrzymuje się niezależnie od niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej — mówi Leszek Pomorski, prezes PZWLP.

Jego zdaniem, to, że łączny wzrost flot firm zrzeszonych w PZWLP dotyczy w zasadzie wyłącznie full service leasingu i leasingu z serwisem, dowodzi, iż rynek w Polsce dojrzewa i upodabnia się do rynków zachodnioeuropejskich.

— Przedsiębiorcy i firmy w naszym kraju są coraz bardziej przekonani do zalet wynajmu długoterminowego flot z pełną obsługą administracyjną i serwisową, gdyż ta usługa pozwala im na skupienie się na podstawowej działalności biznesowej, pozostawiając sprawę finansowania i zarządzania samochodami firmowymi wyspecjalizowanym podmiotom — zaznacza Leszek Pomorski W pozostałej części 2013 r. znaczący wpływ na rozwój branży CFM będzie miało ustabilizowanie w Polsce sytuacji prawnej i podatkowej dotyczącej aut firmowych. Według Leszka Pomorskiego konieczne jest jak najszybsze uregulowanie przepisów o planowanych od przyszłego roku zmianach w odliczaniu podatku VAT od zakupu, serwisu i paliwa do samochodów służbowych. We flotach firm zrzeszonych w PZWLP najpopularniejsze są samochody Ford Focus, Skoda Fabia, Toyota Yaris, Skoda Octavia, Suzuki Swift i Hyundai i20. Łączna wielkość flot firm członkowskich wraz z niezrzeszoną, ale wspólnie raportującą z PZWLP firmą Masterlease, wynosi po drugim kwartale 2013 r. ponad 129 tys. aut. Firmy te mają 72 proc. udziału w całym rynku (full service leasing, leasing z serwisem i wyłączne zarządzanie), a wspólnie z Masterlease aż 85 proc. Największe firmy członkowskie PZWLP po pierwszym półroczu to: LeasePlan Fleet Management Polska (19 902 auta), Arval Polska (15 649), Alphabet Polska (11 694), Carefleet (8937) i BRE Leasing (8162).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu