NaviWay będzie oprowadzał gości po polskim pawilonie podczas tegorocznej wystawy EXPO 2025 w Japonii. Przeznaczony dla osób niedowidzących i niewidomych system będą mogły przetestować również osoby ze zdrowymi oczami. Polski start-up o tej samej nazwie, który stworzył rozwiązanie, liczy, że uda mu się podbić rynek w kraju Kwitnącej Wiśni i rozpocząć ekspansję za granicą.
Osoby niewidome każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z brakiem możliwości swobodnego poruszania. Problem ten jest szczególnie dotkliwy w Japonii. Badanie przeprowadzone przez tamtejsze Towarzystwo Okulistyczne pokazuje, że w kraju żyje około 1,64 mln osób z upośledzeniem wzroku. Ich liczba stale wzrasta, bo Japończycy to najstarsze społeczeństwo na świecie. W ubiegłym roku odsetek osób w wieku 65 lat i więcej wzrósł do ponad 29 proc. populacji, a łącznie jest ich ponad 36 mln osób.
Rosnąca liczba osób starszych potęguje też problemy japońskiej służby zdrowia, której brakuje rąk do pracy. W tym roku deficyt w systemie może wynieść nawet 270 tys. pielęgniarek – twierdzi Ministerstwo Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej. Aby przeciwdziałać temu problemowi, władze w Tokio podejmują różne działania, takie jak promowanie technologii wspierających opiekę.
Tę szansę chce wykorzystać NaviWay. System stworzony przez firmę wciąż się rozwija, ale odniósł już pierwszy sukces. W listopadzie 2024 r. na Forum Dostępności w Poznaniu wygrał konkurs publiczności na najlepsze rozwiązanie. Zespół start-upu zajął 5. miejsce w rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
– Nagroda oraz uznanie ze strony użytkowników stały się dla nas siłą napędową do wyjścia poza polski rynek. EXPO 2025 w Japonii postrzegamy jako trampolinę do międzynarodowej ekspansji – mówi Agnieszka Białecka, wspólniczka i menedżerka ds. kluczowych klientów NaviWay.
– Naszym głównym celem jest zaprezentowanie się szerszemu gronu potencjalnych odbiorców i znalezienie dystrybutorów w Azji, którzy pomogą w zdobywaniu klientów oraz w nawiązywaniu współpracy z partnerami biznesowymi na lokalnych rynkach – dodaje Agnieszka Białecka.
NaviWay to system do nawigacji dla osób niewidomych i niedowidzących. Aplikacja umożliwia swobodne poruszanie się w obiektach, nawet tych odwiedzanych po raz pierwszy. Bazuje na kilku rozwiązaniach: specjalnych oznaczeniach graficznych NaviWay, znacznikach dźwiękowo-świetlnych, strefach geo oraz aplikacji mobilnej. Dzięki temu użytkownik otrzymuje pełne wsparcie – od momentu wyjścia z domu po osiągnięcie wyznaczonego celu. NaviWay jest darmowa dla użytkowników systemu Android i iOS.
Finansowanie star-upu zapewniają mu placówki, decydujące się na wdrożenie systemu. Są m.in. przychodnie, urzędy, biurowce, szpitale czy galerie handlowe. Dotychczas aplikację wdrożono m.in. w Sadyba Best Mall, Centrum Usług Społecznych w Tarnowie, Towarzystwie Opieki nad Ociemniałymi w Laskach. Koszt dla danej placówki w wersji podstawowej to ok. 20 tys. zł.