Polska hybrydowym sercem Toyoty

opublikowano: 16-12-2021, 20:00

Toyota podwaja moc polskich zakładów. Rośnie zatrudnienie i poziom inwestycji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile wzrosły polskie inwestycje Toyoty i zatrudnienie w związku z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej
  • jaką transformację przeszły polskie fabryki
  • gdzie trafiają produkowane w naszym kraju podzespoły Toyoty

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła dziś w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną najnowszej generacji silnika o pojemności 1,5 litra, opartego na globalnej platformie Toyoty TNGA. Silnik wraz z elektryczną przekładnią hybrydową — również produkowaną w Wałbrzychu — stanowi napęd hybrydowy najnowszej generacji toyot yaris oraz yaris cross.

Centrum hybrydowe:
Centrum hybrydowe:
Kończymy dziś transformację naszej firmy z zakładów produkujących konwencjonalne napędy w centrum napędów hybrydowych - mówi Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
k. jurewicz

We wrześniu 2018 r. Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego — elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 litra. To był ważny krok i ogromna nobilitacja dla polskich zakładów, gdyż do tej pory elementy tego układu były wytwarzane wyłącznie w Japonii. Był to też pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę elektromobilności. Od tego czasu Toyota
 w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie produkcyjne elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym stanowiącego ich integralną część silnika elektrycznego MG1, oraz trzy linie silników TNGA. Ponadto w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni hybrydowej — MG2.

— Wraz z uruchomieniem nowej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta napędów konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych. Napędy te stanową obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie — mówi Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

W związku z hybrydowymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 osób w Wałbrzychu oraz ponad 600 w Jelczu-Laskowicach, a całkowite zatrudnienie wynosi już ponad 3,3 tys. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 mld zł, a możliwości produkcyjne zwiększyły się o 76 proc. — do 1,8 mln podzespołów rocznie. Ponadto od dwóch lat w TMMP funkcjonuje dział testów i oceny napędów hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu ich testowania oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.

W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną, o powierzchni 10 tys. m kw., silnika TNGA. Zainstalowała w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu. Rozbudowała też linie odlewnicze w zakładzie w Jelczu-Laskowicach.

Podwójna moc:
Podwójna moc:
W wałbrzyskich zakładach Toyoty uruchomiono dziś drugą linię produkcyjną. Będzie na niej powstawał silnik 1,5 litra, który wspólnie z elektryczną przekładnią hybrydową, również produkowaną w tych zakładach, tworzy kompletny napęd hybrydowy montowany w toyotach yaris i yaris cross.

Inwestycje TMMP w technologię hybrydową stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe. Ma ona na celu intensyfikację produkcji w Europie napędów hybrydowych, by zrealizować założenia firmy, czyli sprzedaż 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. 90 proc. sprzedaży za trzy lata mają stanowić auta z układami hybrydowymi, hybrydowymi typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.

Polskie zakłady Toyoty to pierwsze poza Azją ośrodki produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarczają one elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe do niskoemisyjnych samochodów koncernu. Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty oraz firmy Lotus prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.

Potencjał TMMP

Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) ma dwa zakłady na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 i 1,5 litra oraz 1,5- i 1-litrowe silniki benzynowe, a także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 litra oraz 2,0 litry TNGA, a jego zdolności produkcyjne wynoszą 312 tys. jednostek napędowych rocznie.

Motoryzacyjne zagłębie

W 2020 r. wartość produkcji wyrobów motoryzacyjnych wyniosła w Polsce 160,7 mld zł. Większość wypracowały zakłady części i akcesoriów. Produkty motoryzacyjne stanowią około 12 proc. eksportu Polski. Przemysł motoryzacyjny specjalizuje się w produkcji części. W Polsce powstają nie tylko samochodowe układy elektroniczne, pasy bezpieczeństwa, fotele czy poduszki powietrzne, ale również przekładnie, silniki, elementy układów hybrydowych czy samochody. Obok dwóch fabryk Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, zajmujących się produkcją silników oraz przekładni, Polskę wybrali m.in. Volkswagen czy Stellantis. Duże zakłady w Polsce posiada niemiecki MAN, a Scania buduje w Słupsku autobusy. W Fabryce Mercedesa w Jaworze powstają silniki i baterie do aut elektrycznych. ZF TRW, czyli jeden z największych producentów części, ma nad Wisłą pięć zakładów, a z ich taśm zjeżdżają eksportowane na cały świat pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, układy kierownicze i hamulcowe, stacyjki czy zamki do drzwi. ZF TRW ma też w Polsce centrum badawczo-rozwojowe. Trzy fabryki w Polsce ma produkująca felgi firma Ronal. Dzięki wymienionym zakładom oraz dziesiątkom innych Polska jest piątym pod względem wielkości producentem części samochodowych w UE i dziesiątym ich eksporterem na świecie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane