Polska jest centrum produkcji akumulatorów do e-aut

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2022-07-21 20:00

Polska może wiele ugrać na rozwijającej się w Europie elektromobilności. Już dziś jesteśmy największym producentem akumulatorów trakcyjnych na Starym Kontynencie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak, według szacunków, będzie rosło zapotrzebowanie na akumulatory trakcyjne do aut elektrycznych
  • jak długo Polska ma szansę utrzymać pozycję lidera produkcji akumulatorów w Europie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rozwój elektromobilności i zrównoważonego transportu, skutecznie podsycany zachętami i politycznymi decyzjami, wpływa na wiele sektorów. Pozytywnie - przede wszystkim na produkcję akumulatorów dla pojazdów zeroemisyjnych. Zdaniem analityków firmy BloombergNEF, europejski popyt na nie zwiększy się z 269 GWh w 2021 r. do 2,6 TWh w 2030 i 4,5 TWh w 2035 r.

Polska może sporo ugrać na rosnącym popycie. Już dziś jest największym w Europie i piątym na świecie dostawcą litowo-jonowych baterii samochodowych lub ich komponentów. Z końcem 2020 r. wartość eksportu w tym obszarze osiągnęła poziom około 400 mln EUR miesięcznie, a ogniwa bateryjne stanowią 2 proc. całego polskiego eksportu. Według szacunków BloombergNEF mamy szansę utrzymania silnej pozycji w tym obszarze, co najmniej do 2025 r. Globalną renomę zawdzięczamy w głównej mierze firmie LG Energy Solution, której zakład w Kobierzycach niedaleko Wrocławia jest największą w Europie fabryką baterii do e-pojazdów. Docelowo osiągnie ona moc produkcyjną na poziomie 100 GWh oraz zwiększy zatrudnienie o kolejnych kilkaset osób (łącznie do ok. 10 tys. pracowników). Taka wartość pozwoli na zaspokojenie ponad połowy potrzeb produkcyjnych samochodów elektrycznych (EV) na Starym Kontynencie. Ponadto w Polsce zlokalizowane zakłady takich firm jak: Northvolt, Daimler, BMZ, Umicore, Impact Clean Power Technology, Capem, SK IE Technology, Exide Technologies, PCC Rokita i Shida, LS EV Poland czy Guotai Huarong.

– Zagraniczny kapitał zaangażowany w transformację sektora transportu stanowi szansę dla polskich firm, których rola nie sprowadza się już tylko do bycia kooperantami. Coraz częściej są one równoprawnymi partnerami biznesowymi z własnym zapleczem inżynieryjnym i rozwojowym, oferując produkty najwyższej jakości. Potrzebne jest teraz wykorzystanie tego potencjału, by stworzyć efektywny ekosystem w dobie postępującej elektryfikacji z korzyścią m.in. dla rynku pracy, klienta końcowego i całej polskiej gospodarki, dla której sektor motoryzacyjny jest absolutnie kluczowy – przekonuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za pierwszy kwartał 2022 r. pojazdy elektryczne odnotowały 10 proc. udział (wzrost o 53,4 proc. r/r) wśród wszystkich zarejestrowanych samochodów. Rosnący popyt na e-pojazdy przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na kluczowy komponent, jakim są akumulatory.

– Polska stała się europejskim centrum produkcyjnym akumulatorów litowo-jonowych. W 2021 r. wartość eksportu w tym obszarze wyniosła ponad 6,5 mld EUR. Imponujące wskaźniki wzrostu idą w parze z europejską tendencją skracania łańcuchów dostaw i budowy lokalnego zrównoważonego rynku baterii. Komisja Europejska w ramach wsparcia tego sektora powołała do życia inicjatywę Batt4EU, na rzecz której przeznaczono 925 mln EUR z unijnego programu Horyzont Europa. Według Ministerstwa Rozwoju wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 r. szacowana jest na 250 mld EUR – analizuje Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA.

Eksperci zwracają uwagę, że dynamiczny wzrost zapotrzebowania na pojazdy elektryczne i ich kluczowe podzespoły może być dla branży motoryzacyjnej dużym wyzwaniem wiążącym się m.in. z koniecznością zagwarantowania dostaw ogniw litowo-jonowych w perspektywie wieloletniej. Otwiera to szerokie możliwości dla polskiego sektora bateryjnego oraz podmiotów, które planują w naszym kraju budowę kolejnych zakładów produkujących akumulatory oraz komponenty do nich.