Polska kolej magnetyczna pędzi po kasę

opublikowano: 02-06-2019, 22:00

Miliony od inwestorów i NCBR spłynęły na konto Hyper Poland. Firmę wsparł też Microsoft i szwajcarski akcelerator.

Ostatnie miesiące okazały się wyjątkowo owocne dla polskiego start-upu Hyper Poland. Udało mu się zdobyć zainteresowanie międzynarodowych inwestorów i instytucji oraz przekonać, że budowa ultraszybkiego systemu transportowego — bazującego na koncepcji hyperloopa promowanego m.in. przez Elona Muska, założyciela Tesli i SpaceX — będzie łatwiejsza w realizacji, jeśli wdrażanie nastąpi etapami. Pierwszą fazę stanowi dostosowanieobecnej infrastruktury do potrzeb kolei magnetycznej, poruszającej się z prędkością do 300 km/h. Hyper Poland proponuje dobudowanie dodatkowych „torów” wzdłuż obecnych linii, co pozwoli na naprzemienne kursowanie pociągów — tradycyjnych i magnetycznych.

Dotacja z NCBR umożliwi realizację prac badawczo-rozwojowych nad napędem
i zawieszeniem systemu „Magrail”, zgłoszenie ich do certyfikacji i
przystąpienie do pilotażu — mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland
Zobacz więcej

WIELKIE PLANY:

Dotacja z NCBR umożliwi realizację prac badawczo-rozwojowych nad napędem i zawieszeniem systemu „Magrail”, zgłoszenie ich do certyfikacji i przystąpienie do pilotażu — mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland Fot. Marek Wiśniewski

Start-up szykuje się do stworzenia demonstratora w skali 1:5 oraz prostego toru testowego o długości 48 m. Pieniądze na ten cel zbierał na brytyjskiej platformie Seedrs, z której niegdyś korzystał m.in. Revolut. Oczekiwaną stawkę — 200 tys. EUR — uzyskał w kilka dni. W akcji trwającej do końca maja od ponad 460 inwestorów z około 30 krajów pozyskał ponad 285 tys. EUR.

Start-up zasiliło kapitałem Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) — dostał 16,5 mln zł z konkursu „Szybka ścieżka”. Pieniądze będą wykorzystane na dalsze prace badawczo-rozwojowe związane z budową „stanowisk testowych do badania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej”. Umożliwią przeprowadzenie kolejnych testów, w tym m.in. budowę prawdopodobnie pełnoskalowego prototypu pojazdu i 500-metrowego toru (w kształcie pętli) na terenie Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie koło Wrocławia. NCBR sfinansował 80 proc. kosztów tego projektu, pozostałą część Hyper Poland opłaci z „nadwyżki” z akcji crowdfundingowej.

Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland, przyznaje, że od wyniku testów uzależnione będą dalsze rozmowy z partnerami biznesowymi, m.in. spółkami z sektora kolejowego, producentami taboru i zarządcami infrastruktury technicznej. Firma stara się pozyskać przychylność biznesu w różnych zakątkach świata. Nawiązywanie kolejnych międzynarodowych kontaktów może ułatwić udział w szwajcarskim programie akceleracyjnym MassChallenge. Szef Hyper Poland zaznacza, że firma rywalizowała z około 900 start-upami. Teraz przejdzie przez czteromiesięczny program mentoringowy. Zaczyna w tym miesiącu. Spółka otrzymała też grant o wartości 120 tys. USD z programu Microsoft for Startups — to limit przyznany na korzystanie z usługi chmurowej Microsoft Azure do wykorzystania przez najbliższe dwa lata.

Hyper Poland jest obecnie przed testami rozwiązań z pierwszej fazy projektu określanego mianem „Magrail”. W kolejnym — „Hyperrail” — zmodyfikowane tory mają zostać przykryte pokrywą próżniową. Według teoretycznych wyliczeń poruszające się w niej pociągi magnetyczne mają uzyskiwać prędkość do 600 km/h. Trzecia faza to wdrożenie właściwego „Hyperloopa”, który umożliwi podróżowanie z prędkością do 1,2 tys. km/h.

Sprawdź program XVI Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA, 7-8 października 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu