Polska motoryzacja po wejściu do Unii. PB AUTOPORTRET

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-05-01 10:46

21 lat temu Polska wstąpiła do UE, a Polacy masowo przesiedli się z Fiatów Seicento do Audi i BMW. Rynek sprzedaży aut nad Wisłą jednocześnie zmalał i… wielokrotnie urósł.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W 2003 r. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 358,4 tys. nowych samochodów. Było to o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Najchętniej wówczas wybieraliśmy Fiaty (prawie 66 tys.), Skody (43,4 tys.) i Renaulty (37,2 tys.). Maj 2024 r. przyniósł nie tylko członkostwo naszego kraju w Unii Europejskiej, lecz także prawdziwe załamanie na rynku nowych aut. W rezultacie w całym 2004 r. sprzedaż spadła o 11 proc., a w 2005 r. aż o 26 proc. r/r.

Jak co czwartek wspólnie z Mateuszem Żuchowskim zapraszamy na historię motoryzacyjną. Tym razem będzie to opowieść o tym, jak wstąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej odmieniło polski rynek motoryzacyjny. O tym, jak spadkom sprzedaży nowych aut towarzyszył lawinowy wzrost rejestracji aut używanych przywożonych z zagranicy. Będą liczby, ceny i będzie analiza naszych motoryzacyjnych gustów. Cofniemy się też do czasów, w których na ulicach i giełdach królowały Polonezy, Fiaty 125 i 126p.

Serdecznie zapraszamy. Znajdziesz nas na pb.pl oraz w Twojej ulubionej aplikacji podcastowej. Nowy odcinek w każdy czwartek.

Kontakt: [email protected]