Polska najatrakcyjniejsza dla sieci handlowych

DI
opublikowano: 2012-04-20 11:21

Polska po raz pierwszy znalazła się w czołowej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych, według tegorocznej edycji raportu „Globalizacja handlu detalicznego” opublikowanego przez CBRE.

Coroczne badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendy w globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast. Według raportu CBRE, detaliści kontynuowali w 2011 r. ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74 proc. krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w zeszłym roku liczbę swoich sklepów o 2,1 proc., podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej.

Polska, w której obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała  z miejsca 22. w 2011 r. na pozycję 19. w 2012 r. wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów. Pod koniec 2011 r. w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.

-Polska plasuje się coraz wyżej w światowym rankingu najbardziej popularnych miejsc pod względem rozwoju handlu detalicznego, a widocznym tego efektem jest rosnąca obecność wiodących, międzynarodowych marek w polskich centrach handlowych oraz przy głównych ulicach polskich miast. Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 000 dolarów na osobę rocznie, czyli blisko 10 000 zł, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt, który powinien przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7%) nadal utrzymuje się na 1 miejscu w rankingach, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1%) oraz Stany Zjednoczone (50,3%). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5%), zaraz przed Chinami (47,2%), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce w rankingach. Rosja (44,5%), Włochy (43%) oraz Arabia Saudyjska (41,1%) zamykają czołową dziesiątkę.

Polska awansowała do grona najatrakcyjniejszych lokalizacji dla sieci handlowych. [FOT.Dariusz Marcinkowski]
Polska awansowała do grona najatrakcyjniejszych lokalizacji dla sieci handlowych. [FOT.Dariusz Marcinkowski]
None
None