Czytasz dzięki

Polska opakowuje Europę

opublikowano: 30-09-2019, 22:00

Nasze firmy wypuszczają co roku około 6 mln ton opakowań, a ich produkcja stała się jedną z polskich specjalności.

Udział sektora opakowań w przetwórstwie przemysłowym w Polsce wynosi 3,4 proc. i jest prawie dwa razy wyższy niż średnia dla Unii Europejskiej. Co więcej — branża ma bardzo dobre perspektywy rozwoju. Z przygotowanego przez Santander Bank Polska i serwis SpotData raportu pt. „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” wynika, że w najbliższych latach sektor będzie nadal szybko rósł.

Sprzedaż opakowań w kraju rosła w ostatnich latach o około 3 proc. rok do roku, eksport zwiększał się jednak znacznie szybciej, bo w średnim tempie 11,2 proc. Przyczyniali się do tego zarówno obecni w Polsce zagraniczni inwestorzy, jak też rodzimi producenci, szybko podbijający zagraniczne rynki. Z danych Polskiej Izby Opakowań wynika, że głównym odbiorcą opakowań jest branża żywnościowa (aż 60 proc.), na kolejnych miejscach są farmaceutyczna (około 7 proc.) i kosmetyczna (około 6 proc.).

Pozostałą część rynku opakowań dzielą między siebie producenci chemii gospodarczej oraz m.in. materiałówbudowlanych, sprzętu RTV i AGD i mebli. To, że produkcja opakowań tak mocno rozwinęła się w ostatnich latrach w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, wynikało m.in. z tego, że w krajach, które dotknął kryzys finansowy, wielu producentów upadło.

— Producenci opakowań korzystali również na szybkim wzroście eksportu żywności, lekarstw, kosmetyków i chemii gospodarczej — uważa Maciej Nałęcz, analityk sektorowy ds. przemysłu w Santander Bank Polska.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Autorzy raportu twierdzą, że w kolejnych latach produkcja opakowań w Polsce będzie nadal się zwiększać, choć już nie tak szybko. Do 2025 r. sektor będzie rósł w średniorocznym tempie 6,8 proc. (liderem będzie sektor opakowań papierowych).

— Istotne jest to, że jest to branża, która, w przeliczeniu na pracownika, dużo inwestuje. To jeden z najwięcej inwestujących sektorów przemysłowych w kraju. W Polsce trwa intensywna debata o tym, co zrobić, by firmy więcej pieniędzy przeznaczały na rozbudowę potencjału produkcyjnego. Warto więc przyjrzeć się producentom opakowań, którzy w tej dziedzinie należą do liderów, i czegoś się od nich nauczyć — mówi Ignacy Morawski, dyrektor serwisu SpotData.

Rozwój branży opakowań może być jednak w najbliższej przyszłości także hamowany. Jednym z ważnych czynników jest spowolnienie gospodarcze w Niemczech, które są najważniejszym partnerem dla branży oraz sektorów, korzystających z opakowań. Na popyt wpływać może też rysująca się tendencja do ograniczenia zużycia opakowań, jednak w opinii twórców raportu siły sprzyjające wzrostowi popytu będą mocniejsze.

Wyzwaniem dla branży będą natomiast nowe regulacje dotyczące zużycia wyrobów jednorazowych z plastiku oraz coraz surowsze wymogi dotyczące recyklingu. Autorzy raportu wskazują, że łatwiej z wyzwaniami regulacyjnymi poradzą sobie firmy, które mają szeroką ofertę opakowań z różnych materiałów, ponieważ tym podmiotom łatwiej zastąpić jedne produkty innymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane