Polska opakowuje Europę

opublikowano: 30-09-2019, 22:00

Nasze firmy wypuszczają co roku około 6 mln ton opakowań, a ich produkcja stała się jedną z polskich specjalności.

Udział sektora opakowań w przetwórstwie przemysłowym w Polsce wynosi 3,4 proc. i jest prawie dwa razy wyższy niż średnia dla Unii Europejskiej. Co więcej — branża ma bardzo dobre perspektywy rozwoju. Z przygotowanego przez Santander Bank Polska i serwis SpotData raportu pt. „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów” wynika, że w najbliższych latach sektor będzie nadal szybko rósł.

Sprzedaż opakowań w kraju rosła w ostatnich latach o około 3 proc. rok do roku, eksport zwiększał się jednak znacznie szybciej, bo w średnim tempie 11,2 proc. Przyczyniali się do tego zarówno obecni w Polsce zagraniczni inwestorzy, jak też rodzimi producenci, szybko podbijający zagraniczne rynki. Z danych Polskiej Izby Opakowań wynika, że głównym odbiorcą opakowań jest branża żywnościowa (aż 60 proc.), na kolejnych miejscach są farmaceutyczna (około 7 proc.) i kosmetyczna (około 6 proc.).

Pozostałą część rynku opakowań dzielą między siebie producenci chemii gospodarczej oraz m.in. materiałówbudowlanych, sprzętu RTV i AGD i mebli. To, że produkcja opakowań tak mocno rozwinęła się w ostatnich latrach w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, wynikało m.in. z tego, że w krajach, które dotknął kryzys finansowy, wielu producentów upadło.

— Producenci opakowań korzystali również na szybkim wzroście eksportu żywności, lekarstw, kosmetyków i chemii gospodarczej — uważa Maciej Nałęcz, analityk sektorowy ds. przemysłu w Santander Bank Polska.

e4037212-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Autorzy raportu twierdzą, że w kolejnych latach produkcja opakowań w Polsce będzie nadal się zwiększać, choć już nie tak szybko. Do 2025 r. sektor będzie rósł w średniorocznym tempie 6,8 proc. (liderem będzie sektor opakowań papierowych).

— Istotne jest to, że jest to branża, która, w przeliczeniu na pracownika, dużo inwestuje. To jeden z najwięcej inwestujących sektorów przemysłowych w kraju. W Polsce trwa intensywna debata o tym, co zrobić, by firmy więcej pieniędzy przeznaczały na rozbudowę potencjału produkcyjnego. Warto więc przyjrzeć się producentom opakowań, którzy w tej dziedzinie należą do liderów, i czegoś się od nich nauczyć — mówi Ignacy Morawski, dyrektor serwisu SpotData.

Rozwój branży opakowań może być jednak w najbliższej przyszłości także hamowany. Jednym z ważnych czynników jest spowolnienie gospodarcze w Niemczech, które są najważniejszym partnerem dla branży oraz sektorów, korzystających z opakowań. Na popyt wpływać może też rysująca się tendencja do ograniczenia zużycia opakowań, jednak w opinii twórców raportu siły sprzyjające wzrostowi popytu będą mocniejsze.

Wyzwaniem dla branży będą natomiast nowe regulacje dotyczące zużycia wyrobów jednorazowych z plastiku oraz coraz surowsze wymogi dotyczące recyklingu. Autorzy raportu wskazują, że łatwiej z wyzwaniami regulacyjnymi poradzą sobie firmy, które mają szeroką ofertę opakowań z różnych materiałów, ponieważ tym podmiotom łatwiej zastąpić jedne produkty innymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu