Polska trudnym rynkiem dla innowatorów

opublikowano: 23-07-2014, 00:00

Trzech na czterech menedżerów z zagranicy uważa, że środowisko w Polsce nie sprzyja innowacjom. Nasi prezesi myślą podobnie.

Światło dzienne ujrzał czwarty już Globalny Barometr Innowacji — raport przygotowany przez GE i Edelman Berland. Badanie pokazuje, jaki jest poziom innowacyjności w poszczególnych krajach i jak menedżerowie najwyższego szczebla postrzegają nowatorskie rozwiązania. Aby się tego dowiedzieć, przepytano ponad 3,2 tys. menedżerów (w tym ok. 150 z Polski) bezpośrednio zaangażowanych w procesy innowacyjne. Wnioski? Polska mimo starań o coraz lepsze warunki dla innowacji wciąż jest postrzegana jako kraj nieprzyjazny dla tworzenia nowych rozwiązań.

Bariera na barierze

— Tylko 24 proc. menedżerów z zagranicy uważa, że Polska stworzyła środowisko sprzyjające innowacjom — czyli w opinii aż 76 proc. jest u nas pod tym względem trudno. To duże wyzwanie stojące przed nami wszystkimi dotyczące infrastruktury, rozwiązań legislacyjnych, zachęt finansowych i systemowych — zwraca uwagę Beata Stelmach, prezes GE na Polskę i kraje nadbałtyckie.

Polscy menedżerowie mają opinię podobną do swoich zagranicznych kolegów — aż 77 proc. z nich uważa, że Polska nie jest środowiskiem przyjaznym dla innowatorów. Jakie są główne przeszkody dla rozwoju innowacyjności nad Wisłą? Najczęściej firmy wskazują na brak odpowiednich inwestycji i wsparcia finansowego (20 proc.). Mają też trudności związane z wypracowaniem nowatorskich i przełomowych pomysłów (16 proc.). Przedsiębiorcy przyznają, że nie umieją stworzyć efektywnego modelu biznesowego, który wspierałby nowe pomysły, aby uczynić je rentownymi (8 proc.).

— Rodzimym firmom bardzo brakuje rządowego wsparcia. Zaledwie 20 proc. ankietowanych uważa, że rząd i władze publiczne przeznaczają wystarczające fundusze na pomoc dla innowacyjnych firm. Średnia globalna, jeśli chodzi o odpowiedź na to pytanie, to 47 proc. Widać więc ogromną różnicę — mówi Beata Stelmach.

Podobnie jak w kwestii wsparcia dla MSP. Aż 85 proc. polskich respondentów sądzi, że jest ono niewystarczające. Średnia międzynarodowa to znacznie mniej — 61 proc.

— Co powinien zrobić rząd, aby wspierać innowacje? Zdaniem ankietowanych, konieczne jest lepsze dostosowanie programów studiów do potrzeb biznesu. Kolejna sprawa to zwiększenie ochrony własności intelektualnej oraz lepsza ochrona poufności informacji i tajemnic firmy, choć o to powinni zadbać także sami przedsiębiorcy — podkreśla Beata Stelmach.

Firmy liczą też na lepsze warunki do międzynarodowej współpracy w obszarze badań.

— Wiara we własne siły u polskich przedsiębiorców wzrasta wraz z kolejnymi sukcesami na zagranicznych rynkach. W pierwszych kilkunastu latach po transformacji nasze firmy rzadko były obecne na rynku globalnym, bo o wiele ważniejsze było budowanie innowacji w kraju, by nadrobić zaległości względem zachodniej Europy. Teraz to się zmieniło, polscy przedsiębiorcy nie tylko eksportują towary i usługi, ale też inwestują na rynkach zagranicznych i dzielą się swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami — zwraca uwagę Leszek Grabarczyk, wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Polska ułańska fantazja

Co ciekawe, polscy menedżerowie są w większym stopniu niż ich zagraniczni koledzy skłonni do ponoszenia krótkoterminowych strat, aby tylko spowodować działania innowacyjne. Aż 40 proc. z nich uważa, że nie należy przywiązywać nadmiernej wagi do potencjalnych strat krótkookresowych wynikających z tego typu przedsięwzięć.

— To taka nasza polska specyfika i może czasem ułańska fantazja — komentuje Beata Stelmach. Globalna średnia jest znacznie niższa — wynosi tylko 28 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Polska trudnym rynkiem dla innowatorów