Polska zadaszona

30-09-2014, 00:00

Pokrycie dachowe kojarzy się bezpieczeństwem i estetyką, a jego wybór to jeden z ważniejszych etapów budowy domu.

Polacy najczęściej wybierają dachówkę ceramiczną do pokrycia dachu w domkach jednorodzinnych — pokazuje ostatni raport Oferteo.pl. — Niesłabnącą popularność tego materiału potwierdzają również nasze wyniki sprzedaży — mówi Konrad Zalewski, menedżer produktu ds. pokryć dachowych w firmie Wienerberger.

Różne preferencje

Pokrycia dachowe można podzielić na dwie grupy.

— Pierwszą stanowią elementy lekkie, do których zalicza się blachodachówki, a także gonty bitumiczne i różnego rodzaju poliwęglany, używane jako czasowe zadaszenia niewielkich powierzchni. Druga grupa to pokrycia ciężkie, czyli dachówki betonowe i ceramiczne, uchodzące za synonim trwałości, jakości i wizualnego kunsztu — uważa Patryk Bianga z firmy Dachy Patryk Bianga.

Producenci widzą jednak różnice w wyborach dokonywanych przez inwestorów indywidualnych i deweloperów. W pierwszym przypadku kluczowa jest wypadkowa takich czynników jak gust, lokalna tradycja czy opinia rodziny i dekarza.

— Możemy też mówić o modzie na pewne pokrycia. Na przykład jeszcze przed trzema laty najpopularniejsze były dachówki czerwone o tradycyjnym formacie, teraz nasi klienci indywidualni coraz częściej wybierają ciemne dachówki, a także o płaskim i dużym formacie — zauważa Konrad Zalewski. Jeśli zaś chodzi o budynki deweloperskie, preferencje zależą od rodzaju inwestycji.

— W przypadku dużych osiedli, stawianych często na obrzeżach miast, czynnikiem decydującym o wyborze materiałów budowlanych może być ich cena, która wpływa bezpośrednio na koszt budowy, a co za tym idzie — na cenę oferowanych mieszkań. Jeśli natomiast deweloper buduje osiedle domków, segmentów albo apartamentowce o podwyższonym standardzie, wówczas często chce wyróżnić się, nietuzinkową architekturą.

— Tutaj dachówki ceramiczne, ze względu na liczne zalety, sprawdzą się jak żaden inny produkt. I to niezależnie od tego, czy budynki mają mieć nowoczesny, minimalistyczny charakter, nawiązywać do historycznej stylistyki, czy też akcentować nowatorskie rozwiązania — przekonuje Konrad Zalewski.

Dodatkowo jako najbardziej szlachetny materiał dachowy podnoszą prestiż i wartość inwestycji. Jak pokazało badanie społeczne, przeprowadzone przez Instytut Millward Brown SMG/KRC, niemal połowa Polaków uważa, że zastosowanie do budowy domu ceramiki podnosi jego wartość.

Pod strzechą

Co ciekawe, Polacy coraz częściej wybierają także dachy z trzciny, które dzięki właściwościom termoizolacyjnym zapewniają chłód latem i ciepło zimą, a poza tym tłumią hałas.

— Plastyczność w układaniu trzciny pozwala na wykonanie dachu o niepowtarzalnych kształtach, które doskonale wpasowują się w krajobraz. Najwięcej pokryć trzcinowych w Polsce wykonuje się w altanach i obiektach architektury ogrodowej, następnie w budynkach mieszkalnych i nieruchomościach komercyjnych. Dzięki właściwościom termoizolacyjnym trzciny coraz więcej klientów decyduje się również na takie pokrycie na wiatach i garażach, ponieważ zapobiega to nagrzaniu się auta — tłumaczy Paweł Tomala z PHU Kalbot.

Według Jana Sabiniarza z firmy Archideo, dachy trzcinowe stanowią często także uzupełnienie zabudowy, w której zastosowano dachówkę ceramiczną.

— Te pozornie konkurujące ze sobą pokrycia dachowe nie rażą w zabudowie. Wręcz przeciwnie, urozmaicają i uzupełniają się wzajemnie. Tworzą w ten sposób nowy, a jednocześnie zakorzeniony w tradycji walor architektoniczny roztaczający w otoczeniu i krajobrazie nastrój wzajemnego poszanowania, spokoju i harmonii — przekonuje Jan Sabiniarz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Polska zadaszona