Polska Żegluga Morska kupiła nowy prom

opublikowano: 2007-05-24 13:18

Polska Żegluga Morska sfinalizowała zakup na rynku jednostek używanych promu pasażersko-kolejowo-samochodowy.


Prom posiada 1860 metrów linii ładunkowej, w tym 712 metrów torowiska, umożliwiającego przewóz wagonów kolejowych. W części pasażerskiej znajdują się 242 łóżka, a ogółem jednostka może przewieźć 400 osób.

Prom został wybudowany w Norwegii (Moss Frederikstad Verft AS) w 1986 roku, jednakże w 2002 przeszedł gruntowną przebudowe i modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Armator, od którego dokonano zakupu to Silja Cruise AB Stockholm a jednostka eksploatowana była w serwisie Tallink AS miedzy Sztokholmem a Turku. Prom pływał dotychczas pod bardzo wysoko notowaną w statystykach Międzynarodowej Organizacji Morza banderą szwedzką. Klasyfikatorem statku jest norweski Det Norske Veritas.
      
Wolin

Jednostka zmieni nazwę ze "Sky Wind" na  doskonale rozpoznawalną zarówno dla mieszkańców naszego kraju, jak i pasażerów skandynawskich nazwę "Wolin". Będzie eksploatowana przez peżetemowską spółkę promową Unity Line na trasie Świnoujście Trelleborg. Wejście statku na linie, po niezbędnej adaptacji (np. przemalowanie burt w barwy nowego operatora) spodziewane jest jesienią tego roku.
    Zakup nowego promu przez Polską Żeglugę Morską to odpowiedź na oczekiwania rynku przewozowego pomiędzy Polską a Skandynawią, gdzie z roku na rok znacząco rośnie wolumen ładunkowy oraz ilość pasażerów.
    - Nowa jednostka wpisuje się w projekt Ministerstwa Gospodarki Morskiej - morskich autostrad, ogłoszony w tym tygodniu. Projekt ten przypomnijmy, przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich portów morskich kategorii A. W Polsce takimi portami jest Zespół Portów Szczecin Świnoujście oraz Gdańsk-Gdynia. Projekt ten po akceptacji Brukseli  ma szanse uzyskania środków finansowych z Unii Europejskiej w ramach funduszy TEN-T (dofinansowanie 10-20 proc. dla portów na inwestycje infrastruktury portowej) oraz Marco Polo (dofinansowanie 35 proc. dla armatorów w postaci subsydiów na pokrycie kosztów eksploatacji linii na 3 lata) - powiedział Zbigniew Janeczko z Unity Line..
    
Zakup promu wpisuje się również w konsekwentną realizację strategii inwestycyjnej Grupy PŻM. Jednym z jej elementów jest rozwój żeglugi promowej. Nowa jednostka pozwoli także na rozbudowę potencjału linii Świnoujście-Trelleborg pod kątem przewidywanego wprowadzenia do eksploatacji w latach 2010-2011 dwóch promów, jakie mają powstać w Stoczni Szczecińskiej Nowej.

Bogdan Tychowski
[email protected]   091 311 7077