Prom posiada 1860 metrów linii ładunkowej, w tym 712 metrów torowiska,
umożliwiającego przewóz wagonów kolejowych. W części pasażerskiej znajdują się
242 łóżka, a ogółem jednostka może przewieźć 400 osób.
Prom został wybudowany w Norwegii (Moss Frederikstad Verft AS) w 1986 roku,
jednakże w 2002 przeszedł gruntowną przebudowe i modernizację w Gdańskiej
Stoczni Remontowej. Armator, od którego dokonano zakupu to Silja Cruise AB
Stockholm a jednostka eksploatowana była w serwisie Tallink AS miedzy
Sztokholmem a Turku. Prom pływał dotychczas pod bardzo wysoko notowaną w
statystykach Międzynarodowej Organizacji Morza banderą szwedzką. Klasyfikatorem
statku jest norweski Det Norske Veritas.
Wolin
Jednostka zmieni nazwę ze "Sky Wind" na doskonale rozpoznawalną zarówno
dla mieszkańców naszego kraju, jak i pasażerów skandynawskich nazwę "Wolin".
Będzie eksploatowana przez peżetemowską spółkę promową Unity Line na trasie
Świnoujście Trelleborg. Wejście statku na linie, po niezbędnej adaptacji (np.
przemalowanie burt w barwy nowego operatora) spodziewane jest jesienią tego
roku.
Zakup nowego promu przez Polską Żeglugę Morską to
odpowiedź na oczekiwania rynku przewozowego pomiędzy Polską a Skandynawią, gdzie
z roku na rok znacząco rośnie wolumen ładunkowy oraz ilość
pasażerów.
- Nowa jednostka wpisuje się w projekt
Ministerstwa Gospodarki Morskiej - morskich autostrad, ogłoszony w tym tygodniu.
Projekt ten przypomnijmy, przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich
portów morskich kategorii A. W Polsce takimi portami jest Zespół Portów Szczecin
Świnoujście oraz Gdańsk-Gdynia. Projekt ten po akceptacji Brukseli ma
szanse uzyskania środków finansowych z Unii Europejskiej w ramach funduszy TEN-T
(dofinansowanie 10-20 proc. dla portów na inwestycje infrastruktury portowej)
oraz Marco Polo (dofinansowanie 35 proc. dla armatorów w postaci subsydiów na
pokrycie kosztów eksploatacji linii na 3 lata) - powiedział Zbigniew Janeczko z
Unity Line..
Zakup promu wpisuje się również w
konsekwentną realizację strategii inwestycyjnej Grupy PŻM. Jednym z jej
elementów jest rozwój żeglugi promowej. Nowa jednostka pozwoli także na
rozbudowę potencjału linii Świnoujście-Trelleborg pod kątem przewidywanego
wprowadzenia do eksploatacji w latach 2010-2011 dwóch promów, jakie mają powstać
w Stoczni Szczecińskiej Nowej.
Bogdan Tychowski
[email protected] 091 311
7077