Najprostszy przykład działania proekologicznego: ograniczenie liczby drukowanych dokumentów, dzięki czemu oszczędza się tusz, papier i obniża koszty utylizacji.
Eksperci wskazują jednak, że CER (Corporate Environmental Responsibility) to nie pojedyncza inicjatywa, lecz cały proces związany z zarządzaniem firmą.
— To forma myślenia o biznesie, a nie przejściowa moda czy sposób na poprawę reputacji — podkreśla Jolanta Malicka, ekoambasador ArcelorMittal Poland.
Więcej świadomości
Przez ostatnie lata znacznie podniosła się świadomość ekologiczna Polaków.
— Wzrósł poziom wiedzy o związku między stanem środowiska naturalnego a jakością życia obecnych i przyszłych pokoleń. Konsumenci wolą kupować produkty innowacyjne, przyjazne środowisku — zauważa Ewa Zamościńska, starszy konsultant CSR w firmie edukacyjno-doradczej CSRinfo.
Coraz częściej klienci zwracają też uwagę na zaangażowanie firmy w CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu). Według Łukasza Prokopa, eksperta Pracodawców RP ds. PR i promocji,brak strategii przedsiębiorstwa w zakresie ekologicznej społecznej odpowiedzialności biznesu może się przyczynić do spadku jego wiarygodności.
Choć liczba zainteresowanych działaniami prośrodowiskowymi rośnie, specjaliści wskazują, że takich postaw nie można wykształcić za pomocą jednorazowego rozwieszenia plakatów czy przypadkowej akcji. Skuteczne realizwanie polityki proekologicznej w firmie jest możliwe tylko przy aktywnym udziale pracownikw.
— To oni stają się ambasadorami działań firmy w dziedzinie CSR. Swoim zaangażowaniem zwiększają ich efektywność. Poza tym często zgłaszają pomysły, które np. dzięki oszczędnościom wpływają na wyniki przedsiębiorstwa — stwierdza Ewa Zamościńska.
Paliwa i handel
Wykorzystanie działań CER jest szczególnie ważne dla firm z sektorów paliwowego, energetycznego i tytoniowego, uznawanych za szkodzące środowisku. Pozwala im budować wizerunek, a co za tym idzie — przewagę konkurencyjną.
— Koncerny należące do tzw. branż kontrowersyjnych prześcigają się w pomysłach na kampanie związane z ekologiczną i społeczną odpowiedzialnością — mówi Dorota Rogozińska, menedżer ds. eventów w EMTG. Rośnie zainteresowanie CER szczególnie w branży energetycznej.
— Firmy z branży energetycznej przerzucają się na wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych. Z kolei branża motoryzacyjna wprowadza na rynek samochody, które emitują mniej szkodliwych substancji. A zarazem są zasilane przyjaznymi środowisku paliwami, co promuje branża paliwowa — zauważa Anna Mazur, konsultant Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu. Zaangażowanie w sprawy ekologii pokazują również firmy handlowe.
— Opłaty za torby foliowe w hipermarketach przyczyniają się nie tylko do ochrony środowiska, ale i olbrzymich oszczędności — mówi Anna Mazur.
W działaniu
— Rezygnując z drukowania każdego maila, pracownik oszczędza toner i papier, a przez to drzewa. Obniża jednocześnie koszty utylizacji odpadów z firmy — mówi Anna Fedorczuk, przewodnicząca zarządu Wielkopolskiego Związku Pracodawców Prywatnych.
Wśród działań na rzecz środowiska wymienia się również np. zastępowanie tradycyjnych form komunikacji telekonferencjami czy promowanie elektronicznego obiegu dokumentów w firmie.
— Proponujemy pracownikom m.in. selektywną zbiórkę odpadów komunalnych, wspólne sadzenie drzew i cykliczne zbiórki elektrośmieci. Po firmie krążą maile z poradami i ciekawostkami ekologicznymi— wylicza Jolanta Malicka z ArcelorMittal Poland.
Jak tłumaczy Łukasz Prokop, organizacja konferencji czy spotkania biznesowego wiąże się z emisją do atmosfery dwutlenku węgla (tzw. ślad węglowy).
— Dzięki nowoczesnym metodom badawczym jest on mierzalny i może być zneutralizowany, np. poprzez posadzenie odpowiedniej liczby drzew, inwestycję w odnawialne źródła energii lub zwiększenie efektywności energetycznej. Można w tym celu wykorzystać potencjał pracowników. Aby zneutralizować podróż samolotem z Barcelony do Warszawy należy posadzić 18 drzew. Niestety, tego typu praktyki nie są w Polsce powszechne, choć z roku na rok zyskują popularność — mówi Łukasz Prokop.