Dwie firmy zakwalifikowały się do III etapu programu e-Van. Na zbudowanie prototypów mają rok i po 14 mln zł.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) podało informację, że firma Innovation AG zajęła pierwsze miejsce w II etapie programu „e-Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego przez NCBR w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Do III etapu przeszła również spółka Autobox Innovations. Zaprojektowaniem e-Vana zainteresowanych było kilkanaście firm i konsorcjów z całej Polski.
Zadaniem zwycięskich firm będzie opracowanie i wykonanie prototypów pojazdów (platform z zabudową testową) i dokumentacji technicznej. Na prace mają kolejny rok. Wykonawcy za realizację prac w trzecim etapie otrzymają maksymalnie po 14 mln. W I kwartale 2023 r. NCBR dokona oceny prototypów przedstawionych przez podmioty biorące udział w programie. Do czwartego etapu mają szansę wejść obaj wykonawcy, o ile ich konstrukcje przejdą testy pozytywnie i spełnią wymagania jakościowe. Łączny budżet całego projektu e-Van to 52 mln zł.

- Polskie pojazdy elektryczne to nie tylko idea, ale wręcz konieczność. Wobec narastającego kryzysu paliwowego dostawcze elektryki to właściwa alternatywa, zwłaszcza jeśli będą napędzane zieloną energią. Akurat u nas, w Zgorzelcu, jest jej pod dostatkiem. e-Van zaprojektowany przez Innovation AG to aż 70 proc. polskich podzespołów i myśli technicznej. Warto to podkreślić, ponieważ w odróżnieniu do innych pomysłów na narodowy samochód elektryczny, nasz ma szansę być faktycznie polską konstrukcją. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, kabiną i zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem. Można powiedzieć, że polski start-up z doświadczeniem rajdowym i klastrowym, przy wsparciu NCBR, stworzył projekt gotowy do komercjalizacji. Przeprowadziliśmy szereg testów i badań głównych technologii, które pozwolą na budowę fabryki opartej na polskiej myśli technicznej. W przypadku e-Vana proces postępuje znacznie szybciej niż w przypadku Izery. Innovation AG ma już za sobą wiele projektów związanych z elektromobilnością i ekokonwersją, realizowanych dla rynkowych potentatów. Nasze pojazdy przejechały już setki tysięcy kilometrów – mówi Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.
Opracowane w ramach programu pojazdy elektryczne mają mieć ładowność przynajmniej 1 tony i możliwość pokonania na jednym ładowaniu 250 km. Maksymalny łączny budżet brutto - możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV - określony został na 20,4 mln zł. Pojazdy mają być gotowe w IV kwartale 2023 r.