W ostatni piątek, realizując ubiegłoroczne zapowiedzi, spółka należąca do grupy InfraVia Capital Partners za 1,755 mld zł odkupiła połowę udziałów w Polskim Światłowodzie Otwartym (PŚO). PŚO to nowa firma, która w wyniku realizacji planu podziału UPC Polska stała się właścicielem sieci szerokopasmowej docierającej do 3,7 mln gospodarstw domowych w Polsce. Dostęp do niej będzie oferowała wyłącznie w modelu hurtowym.
— Rozwijamy rynek hurtowy w modelu otwartym, oferując wszystkim operatorom niedyskryminacyjny dostęp do naszej sieci, na której mogą świadczyć usługi abonentom końcowym. Ogromna skala inwestycji znacząco przyczyni się do rozwoju polskich regionów, miast i branży — mówi Ignacio Irurita, prezes PŚO.
Plan inwestycyjny PŚO zakłada, że sieć światłowodowa spółki docelowo obejmie ponad 6 mln gospodarstw domowych (HP). Do 2028 r. ma się powiększyć o ponad 2 mln.
— Planujemy budować w tempie 200-500 tys. HP rocznie. Koncentrujemy się na obszarach nieobjętych jeszcze żadną szybką siecią szerokopasmową, gdzie ludzie odczuwają głód stabilnego i szybkiego łącza internetowego — informuje prezes PŚO.
Dodatkowo obecna sieć HFX (Hybrid Fibre-Coaxial), umożliwiająca świadczenie usług do 1 Gbit/s, będzie zmodernizowana do nowocześniejszej technologii FTTH.
— Modernizacja też już się rozpoczęła. Będziemy kontynuować modernizację naszej sieci HFC do technologii FTTH w tempie 100-700 tys. HP rocznie — informuje prezes.
Łączna wartość inwestycji w infrastrukturę światłowodową może wynieść nawet 8 mld zł. Finansowanie zapewni grupa dużych instytucji bankowych, które udzielą kredytu.

Proces rozbudowy i modernizacji sieci ma być realizowany w najnowocześniejszej technologii w standardzie XGS-PON, dzięki czemu operatorzy korzystający z sieci będą mogli oferować sprzedaż usług internetowych FTTH o prędkości do 5 Gbit/s.
Ignacio Irurita wprawdzie nie wyklucza, że plan rozbudowy sieci mógłby być realizowany przez przejęcia, jednak nie są one istotną częścią strategii. Informuje, że od kilku miesięcy jest w stałym kontakcie z największymi operatorami w Polsce, jak również średnimi i małymi, którzy wykazują zainteresowanie usługami spółki.
— Są bardzo zainteresowani uzyskaniem dostępu do 3,7 mln HP naszej sieci, ponieważ widzą ogromną szansę na dotarcie ze swoimi usługami internetowymi i telewizyjnymi do nowych gospodarstw. Powiększenie sieci o ponad 2 mln HP będzie szansą dla operatorów na zdobycie nowych klientów i dosprzedaż nowych usług dotychczasowym — mówi Ignacio Irurita.
Kierowana przez niego spółka pracuje nad dokumentem opisującym szczegółowe warunki współpracy, który przekaże zainteresowanym operatorom.
Wydzielanie infrastruktury i model hurtowego dostępu coraz bardziej zaczyna się rozpowszechniać, także w Polsce. Wszystkie firmy telekomunikacyjne rozwijają usługi hurtowe, a są takie, które tylko w takich się specjalizują, np. Nexera. Takiemu biznesowi łatwiej jest zapewnić pieniądze i zdobyć kapitał na kolejne inwestycje — jest oparty na stabilnych umowach hurtowych i nie ma ryzyka charakterystycznego dla biznesu detalicznego. Łatwiej też taki biznes sprzedać, stąd coraz częstsze decyzje o wydzielaniu usług hurtowych.
Jeśli chodzi o cel 2 mln nowych przyłączy, to uważam, że jest jeszcze miejsce na rynku, żeby go zrealizować, ale nie można wykluczyć, że mogą one pojawić się w budynkach, w których już są przyłącza innych operatorów. Patrząc na wszystkie zapowiedzi firm, które budują szerokopasmowy internet, to zapewne któraś z nich może inwestycji w całości nie zrealizować, a jeśli będzie realizowała, to będzie dublowała dostęp, co do tej pory zdarzało się w dużych miastach.
Aby zrealizować cel 2 mln przyłączy, spółka będzie musiała brać pod uwagę możliwość zakupu innych operatorów lub istniejących sieci, jak również zlecanie innym spółkom budowy na danym obszarze sieci pod klucz.
Ignacio Irurita to menedżer z ponad 30-letnim międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu firmami telekomunikacyjnymi. Był odpowiedzialny za planowanie i wdrażanie sieci i usług stacjonarnych w zachodniej i środkowej Europie, w tym w Polsce. W Polskim Światłowodzie Otwartym odpowiada za wprowadzenie marki na polski rynek oraz kompleksową realizację strategii rozbudowy, modernizacji i komercjalizacji sieci światłowodowej. Wcześniej był związany z grupą COLT Telecom, ONO (Vodafone), grupą GTS, Roche, OmniAccess oraz Adamo.
