Polskie blachy podbijają Europę

Dzięki inwestycjom i zablokowaniu importu stali ze Wschodu huty zwiększają sprzedaż zagraniczną. Eksport blach wzrósł niemal o połowę

43,2 proc. — o tyle po trzech kwartałach 2017 r. zwiększył się eksport blach stalowych z Polski. Od stycznia do września krajowe huty dostarczyły za granicę 1,6 mln ton wyrobów płaskich, a w tym samym okresie 2016 r. 1,1 mln ton — wynika z analizy platformy SpotData.

Zobacz więcej

KORZYŚCI Z CEŁ: Rynek stali to system naczyń połączonych. Wprowadzenie ceł antydumpingowych sprawiło, że musi się ułożyć na nowo — twierdzi Iwona Dybał, prezes PUDS. Polska już zyskała na zmianach. Marek Wiśniewski

Zmiana układu

Iwona Dybał, prezes Polskiej Unii Dystrybutorów Stali (PUDS), twierdzi, że nie ma prostej odpowiedzi na pytanie o przyczyny wzrostu polskiego eksportu blach, ale jako istotne czynniki wymienia poprawę koniunktury gospodarczej na świecie oraz wprowadzenie w wielu krajach ceł antydumpingowych.

— W ubiegłym roku przedsiębiorcy walczyli o ochronę europejskiego rynku stali. Wynikiem było wprowadzenie ceł antydumpingowych, m.in. na wyroby płaskie gorącowalcowane z Chin, Rosji, Brazylii i Ukrainy. Blachy są towarem, na który najczęściej nakładano cła. Walka z dumpingiem objęła cały świat i doprowadziła do eliminacji dostaw z niektórych kierunków — informuje Iwona Dybał.

To zmieniło układ sił na międzynarodowym rynku stali, który — zdaniem szefowej PUDS — nadal będzie się zmieniać. Z analizy SpotDaty wynika, że najmocniej wzrósł eksport blach z Polski notujemy do Turcji, Włoch, Francji, Rosji i na Węgry.

Jednocześnie zwiększył się import wyrobów płaskich z Półwyspu Apenińskiego i Węgier. — Europejscy partnerzy zapewne odczuli skutki polityki ochronnej Komisji Europejskiej i szukają nowych, pewnych źródeł dostaw. We Włoszech jedna czwarta importu pochodziła z kierunków objętych cłami antydumpingowymi. Dla Francji natomiastWłochy stanowiły ważny kierunek dostaw zagranicznych. Turcja, choć ma ogromne zapotrzebowanie wewnętrzne, także wprowadziła cła na stal płaską z Chin i toczy postępowania ochronne wobec Rosji i Ukrainy. Wzrost zanotowaliśmy również w eksporcie do naszych tradycyjnych partnerów, takich jak Węgry czy Czechy, i wydaje się, że będzie to trwały trend — mówi Iwona Dybał.

Inwestycje i ekspansja

Stefan Dzienniak, prezes Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej (HIPH), twierdzi, że ważnym powodem rosnącego eksportu blach z Polski są inwestycje polskich hut, zwłaszcza w rozwój i poprawę jakości produkcji wyrobów ocynkowanych, w grupie ArcelorMittal Poland (AMP). Potwierdzają to dane SpotDaty, z których wynika, że jednym z segmentów o najwyższej dynamice wzrostu sprzedaży zagranicznej są właśnie produkty galwanizowane.

Po trzech kwartałach 2017 r. ich eksport zwiększył się o 56,5 proc. Jeszcze wyższy wskaźnik wzrostu — aż o 58,7 proc. — zanotowano w sprzedaży zagranicznej blach walcowanych na gorąco. W walcowni, w której są produkowane, AMP także przeprowadził drugi etap modernizacji. Stefan Dzienniak przypomina, że wchodząc do Unii Europejskiej, Polska zobowiązała się przez kilka lat nie rozwijać segmentu wyrobów płaskich. Udzielona krajowym hutom pomoc publiczna zaowocowała także koniecznością ograniczenia zdolności produkcyjnych, co uniemożliwiło niektóre inwestycje w przetwórstwo stali.

Ograniczenia wygasły już w 2010 r., czyli tuż po światowym kryzysie. Osłabieni nim przedsiębiorcy ostrożnie zabierali się do inwestycji. Wreszcie je zrealizowali i teraz zaczynamy odczuwać efekty. Zdaniem Stefana Dzienniaka, poprawa koniunktury i zwiększenie zamówień, zwłaszcza w sektorze motoryzacji, także napędza popyt na polskie blachy. Jerzy Bernhard, prezes Stalprofilu, podkreśla, że w Europie jest też duże zapotrzebowanie na blachy do produkcji rur, np. do przesyłu paliw.

W Polsce zdarza się nawet, że okresowo brakuje ich na rynku. Stefan Dzienniak podkreśla też, że wprawdzie rośnie eksport wyrobów płaskich z Polski, ale jednocześnie musimy ich także coraz więcej importować, bo krajowe dostawy nie zaspokajają zapotrzebowania. Według SpotDaty, na koniec września 2017 r. import produktów płaskich sięgnął 5 mln ton i był o 3,4 proc. wyższy niż w tym samym okresie roku 2016.

— Rodzima produkcja w 2017 r. stanowiła jedynie nieco ponad 40 proc. zużycia jawnego wyrobów płaskich. Szacujemy je na 7,5 mln ton, a krajowe dostawy na nieco ponad 3 mln ton — ocenia Stefan Dzienniak.

Z danych HIPH wynika, że w 2004 r. krajowe dostawy stanowiły 45 proc. w strukturze zużycia wyrobów płaskich, a reszta pochodziła z importu. Od tego czasu wskaźnik spadał, w latach 2014-15 polskie huty zaspokajały zaledwie 16-17 proc. zużycia. Aby nadal zwiększać udział rodzimych blach w krajowym zużyciu, konieczne są kolejne inwestycje. Ich realizacja zależy od polityki, m.in. ekologicznej, w Polsce i Unii Europejskiej.

Stefan Dzienniak przypomina też, że koncern ArcelorMittal czeka na decyzję władz unijnych w sprawie planowanego przejęcia zakładów we Włoszech, które są ważnym europejskim dostawcą wyrobów płaskich. Powodzenie tej akwizycji i warunki, na jakich zostanie zrealizowana, będą miały wpływ na globalną politykę inwestycyjną koncernu i w konsekwencji — na kierunki dostaw.

SPOTDATA

SpotData jest profesjonalną jednostką analityczną należącą do Bonnier Business Polska, wydawcy „Pulsu Biznesu”, oferującą polskim firmom analizy ekonomiczne i branżowe. W ofercie znajdują się m.in. analizy rynku wyrobów hutniczych, rynku wyrobów aluminiowych, rynku automotive, rynku bankowego, rynku pracy, a także analizy makroekonomiczne i finansowe.

Dyrektorem SpotDaty jest Ignacy Morawski, ekonomista z wieloletnim doświadczeniem pracy w sektorze finansowym, wyróżniony w 2017 r. przez „Financial Times” jako jedna ze 100 najbardziej innowacyjnych osób Europy Środkowej.

Kontakt: i.morawski@pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Polskie blachy podbijają Europę