Polskie drogi z prądem

Rusza budowa pierwszej w Polsce sieci szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

Z sondażu przeprowadzonego kilka tygodni temu przez ARC Rynek i Opinia (ARC) wynika, że polscy kierowcy są skłonni wymienić swoje spalinowe auto na elektryczne. Jako główny powód wymieniają oszczędność, której się spodziewają po takiej przesiadce. Jako główne przyczyny zniechęcajace dziś do wyboru samochodu na prąd wskazali natomiast dużą cenę (81 proc. wskazań) i niewystarczajacą liczbę punktów ładowania, w tym problemy z ładowaniem na trasie (67 proc.). Wygląda na to, że to drugie zjawisko niedługo może przestać być aktualne.

Auto na prąd, elektryczne auto
Zobacz więcej

Auto na prąd, elektryczne auto

Bloomberg

W całej Polsce

We wtorek 6 grudnia 2016 r. wystartowała ogólnopolska sieć publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To pierwsza stacja szybkiego ładowania zainstalowana w ramach sieci Greenway, która obejmie 75 publicznie dostępnych punktów ładowania w pobliżu autostrad i głównych dróg w Polsce. Ich lokalizacja ma umożliwić posiadaczom pojazdów na prąd poruszanie się po całym kraju.

— Pojazdy elektryczne to bez wątpienia technologia przyszłości w motoryzacji. Jesteśmy dumni, że nasza firma sprowadza jej najnowocześniejsze osiągnięcia do Polski. Projekt na taką skalę i o takim zasięgu może być przełomowym impulsem rozwojowym, który wesprze rynek pojazdów elektrycznych w Polsce — zachwala Peter Badik z Greenway. Pierwszy punkt sieci powstał w warszawskiej Galerii Mokotów. Już można z niego korzystać. Co ważne, ta (i każda następna) ładowarka w sieci zapewnia tzw. szybkie ładowanie. Oznacza to, że w pół godziny „napełni” akumulatory samochodu elektrycznego do 80 proc. ich pojemności.

— Cieszę się, że nasze działania w dziedzinie elektromobilności spotykają się z tak pozytywną reakcją przedsiębiorców, w tym inwestorów zagranicznych, którzy traktują Polskę jako wiarygodnego partnera. Projekt, który dziś startuje, wpisuje się w nasze działania w ramach pakietu na rzecz czystego transportu i stanowiący jego część plan rozwoju elektromobilności. Mam nadzieję, że ten — pierwszy tego typu — projekt będzie inspiracją dla kolejnych inicjatyw, które przyczynią się do rozwoju ekosystemu transportu elektrycznego w Polsce. Będziemy się im przyglądać uważnie i z życzliwością — mówi Michał Kurtyka, wiceminister energii.

Transportowy korytarz

Realizacja przedsięwzięcia, które jest finansowane przy wsparciu funduszy europejskich, potrwa dwa lata. Po ukończeniu instalacji sieć tworzona przez Greenway połączy Polskę ze sieciami ładowania pojazdów elektrycznych w całej Europie. Punkty będą powstawały wzdłuż głównych korytarzy transportowych w Polsce — ze wschodu na zachód i z południa na północ. Zielony korytarz połączy masz kraj i innymi — od Bałtyku po Adriatyk, wchodząc w skład dostępnej dla 60 mln mieszkańców sieci obejmującej 12 proc. kontynentalnej Europy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Polskie drogi z prądem