Polskie firmy wciąż stronią od innowacji

opublikowano: 29-10-2017, 22:00

W kraju wzrosła liczba firm aktywnie wprowadzających nowatorskie rozwiązania, spadły jednocześnie nakłady na innowacje.

20,3 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 14,3 proc. usługowych w latach 2014-16 wykazało prowadzenie działalności innowacyjnej - wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W latach 2013-15 było to analogicznie: 18,9 proc. i 10,6 proc. Większość firm postawiła tym razem na wprowadzenie nowych produktów lub w istotny sposób ulepszyła już posiadane towary czy wewnętrzne procesy - również w tym zakresie widoczny jest nieznaczny wzrost (odpowiednio o 1,1 p. proc. w przypadku przemysłu i 3,8 p. proc. - usług). 

Testy wyprodukowanych w Polsce urządzeń wspomagających montaż satelity Euclid przeprowadzone przez firmę Sener Polska.
ARC

Natomiast nakłady na działalność innowacyjną poniesione w 2016 r. w analizowanych przez GUS grupach przedsiębiorstw sięgnęły poziomu 28,3 mld zł i 10,7 mld zł. Tu widoczny jest spadek w porównaniu z 2015 r. - o 9 proc. w przypadku firm przemysłowych i o 15,3 proc. usługowych. Pierwsze w ubiegłym roku czyniły głównie nakłady inwestycyjne, drugie - wydawały pieniądze na projekty badawczo-rozwojowe. A ich aktywność w zakresie innowacyjności finansowana była przede wszystkim z własnych zasobów, udział kredytów bankowych w strukturze finansowania innowacji wyniósł odpowiednio 6,7 proc. i 4,2 proc.

W poprzednim roku udział przychodów ze sprzedaży innowacji wprowadzonych na rynek w latach 2014-2016 w przychodach ogółem wyniósł  8,1 proc. w firmach z sektora przemysłowego i 3,9 proc. - usługowego. 

- Gdy cały świat zwiększa nakłady na innowacje, bo gospodarki na świecie bardzo dynamicznie się cyfryzują i robotyzują, tym samym pojawia się coraz więcej innowacji produktowych i procesowych, które mogą być bazą dla kolejnych innowacji, w 2 mln firm działających w Polsce  aktywnych innowacyjnie jest może ok. 1 proc. I to w okresie 3 lat - wylicza Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zaznacza ona, że wzmożonej aktywności w tym zakresie nie widać również u dużych firm, które zwykle dysponują wystarczającym kapitałem, by inwestować w rozwój przez innowacje. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą nadrobić braki posiłkując się grantami i dotacjami unijnymi. Nie zmienia to jednak postawy większości firm. Ekspert Konfederacji Lewiatan liczy na to, że sporo zmienić może natomiast procedowana obecnie tzw. druga ustawa o innowacyjności. 

- Podnosi ona m.in. ulgi na B+R do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, niezależnie od wielkości firmy (dzisiaj obowiązuje ulga w wysokości 50 proc. kosztów osobowych dla wszystkich firm oraz 50 proc. pozostałych kosztów kwalifikowanych dla MSP, a 30 proc. dla dużych firm). Proponuje także zniesienie podwójnego opodatkowania funduszy kapitałowych w latach 2018-2023 - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Nadmienia ona również, że w ustawie brakuje jeszcze kilku rozwiązań, np. “patent box”, czyli mechanizmu opodatkowania dochodów z własności intelektualnej na preferencyjnych warunkach. 

- Kierunek zmian dotyczący wsparcia innowacyjności, wprowadzany przez drugą ustawę o innowacyjności, daje nadzieję na dalsze regulacje tworzące dogodniejsze warunki dla zwiększenia wartości polskiej gospodarki na arenie międzynarodowej, w oparciu o krajowy kapitał naukowy oraz finansowy - zaznacza Paulina Wyrostek, radca prawny z kancelarii JSLegal. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane