Polskie telefony nie są eksportowane
Udział w rynku sprzedaży telefonów w Polsce rozkłada się równo pomiędzy importerów i producentów krajowych. Ci ostatni prawie w ogóle nie wysyłają aparatów na eksport. Coraz popularniejsze stają się telefony bezprzewodowe, które zdobyły już 10 proc. rynku w naszym kraju.
W ciągu trzech kwartałów tego roku wyprodukowano w Polsce 436 tys. telefonów. Jest to prawie taka sama liczba jak w podobnym okresie roku poprzedniego (wzrost wyniósł 4,5 proc.). W 1997 roku sprzedano ogółem ponad 2,3 miliona aparatów telefonicznych za około 73 mln USD, a homologowano ponad 120 modeli.
Tylko w kraju
W przypadku wytwórców krajowych, zdecydowana większość produkcji przeznaczona jest na rynek polski, mniej niż 1 proc. trafia na eksport. Od lat pierwsza połowa roku charakteryzuje się większą dynamiką sprzedaży produktów importowanych, a niższą produkowanych i montowanych w Polsce.
W drugim półroczu następuje zwykle odwrócenie tych tendencji. Widoczny staje się wzrost zainteresowania bezprzewodowymi aparatami telefonicznymi oraz wyposażonymi w automatyczną sekretarkę. Jednak w 1997 roku najprostsze modele były nadal dominującą grupą produktów, stanowiąc około 80 proc. wszystkich sprzedanych aparatów. Natomiast od kilku lat coraz popularniejsze stają się telefony bezprzewodowe. W 1997 roku ich udział w rynku osiągnął 10 proc., w tym roku będzie prawdopodobnie jeszcze większy.
Czas stabilizacji
W latach 1996-98 można zaobserwować stabilizację na rynku aparatów telefonicznych. Biorąc pod uwagę czołówkę największych sprzedawców, należy zauważyć niemal idealny podział rynku między importerów i producentów krajowych. Pod względem wartości sprzedaży, pierwsza dziesiątka firm kontroluje obecnie ponad 70 proc. rynku, z kolei pierwsza piątka około 50 proc.
Tomasz Maciszewski,
Karol Wieczorek