Krecik przejmuje Reksia — razem z budą. Dusan Plaček, właściciel czeskiego Super Zoo i najsilniejszy gracz na rynku zoologicznym w regionie, kupił od funduszu Arx Equity Partners sieć Kakadu w pakiecie z e-sklepem Telekarma.pl. Wartości transakcji nie ujawniono.

Czeska ekspansja
Kakadu ma dziś 41 sklepów i ponad 110 mln zł przychodów rocznie. Fundusz Arx stał się głównym udziałowcem sieci w 2009 r.
— W ciągu tych kilku lat rozbudowaliśmy sieć placówek i weszliśmy w kanał internetowy. Rynek zoologiczny był w ostatnich latach trudny, ale Kakadu radziło sobie na nim dobrze. Teraz będzie rozwijać się z nowym właścicielem, który prowadzi działalność nie tylko w detalu, ale także w hurcie, dzięki czemu sieć może poszerzyć asortyment. W związku z tym, że Plaček Holding nie prowadził dużej działalności w Polsce, transakcja nie wymagała zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów — mówi Jacek Korpała, partner zarządzający Arx Equity Partners.
Korzenie zoologicznego imperium Dusana Plačka sięgają 1989 r. Przedsiębiorca, za pośrednictwem Plaček Holding, stoi za firmą Plaček Pet Products z siedzibą w Podiebradach, czylinajwiększym dystrybutorem artykułów zoologicznych u naszych południowych sąsiadów. W ostatnich latach przedsiębiorca coraz mocniej inwestuje w oferujący wyższe marże kanał detaliczny. Na zasadach franczyzy rozwija w Czechach sieć detaliczną Super Zoom, na Słowacji działa pod szyldem Super Zoo-Amazon, a na Łotwie jako Dino Zoo. Prowadzi również działalność dystrybucyjną w Rosji i na Ukrainie. Razem z przejętymi placówkami Kakadu ma w regionie około 150 sklepów zoologicznych, a obroty całej grupy można szacować na 100 mln EUR rocznie. „Nabycie Kakadu to dla nas bardzo ważna i wartościowa transakcja, umacniającą naszą pozycję w centralnej i wschodniej Europie. Stając się częścią Placek Holding Kakadu skorzysta natomiast z doświadczeń oraz zasobów grupy, umacniając pozycję lidera w Polsce” — mówi Dusan Plaček, cytowany w komunikacie prasowym.
Rozdrobniona branża
Wartość rynku zoologicznego w Polsce szacuje się na ponad 2 mld zł, w czym największy udział mają kupowane dla ponad 7 mln psów i 5 mln kotów karmy. Branża jest bardzo rozdrobniona. Sklepów jest prawie 3 tys., ale w ramach ogólnopolskich sieci działa mniej niż 200. Kakadu jest tu zdecydowanym liderem. Za jego plecami w galeriach handlowych w dużych miastach rozwijają się jednak inni. Aquael Zoo, gracz numer dwa, ma 27 placówek. Leopardus, który ruszył w 2012 r., prowadzi już 16. O miejsce na rynku walczy także niemiecki Fressnapf, europejski lider, który przed dwoma laty zaczął otwierać większe od konkurencji pod względem powierzchni sklepy pod szyldem Maxi Zoo. Na razie jest ich 6. Wyspecjalizowany w przejęciach średnich firm (o wartości 10-50 mln EUR) fundusz Arx w styczniu sprzedał też spółkę Lanex, produkującą liny wspinaczkowe i nośne. Teraz wybiera się na zakupy.
— Pracujemy ostatnio bardzo intensywnie i jako sprzedający, i jako kupujący. W ciągu miesiąca powinniśmy zamknąć kolejną transakcję, przejęcie spółki poza Polską — mówi Jacek Korpała.