Ponad 45 mln euro na rozwój transportu publicznego

opublikowano: 2004-12-06 15:42

Pięć polskich miast otrzyma w tym tygodniu decyzje o dofinansowaniu łączną kwotą ponad 45 mln euro ich projektów inwestycyjnych w dziedzinie rozwoju systemu transportu publicznego, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - poinformował w poniedziałek wicepremier Jerzy Hausner.

Hausner powiedział w Krakowie, że w ramach działania dotyczącego rozwoju transportu publicznego w aglomeracjach

miejskich ZPORR, Ministerstwo Gospodarki i Pracy dysponuje na lata 2004-2006 kwotą 168 mln euro. W pierwszym terminie na konkurs napłynęło 12 wniosków, z których pięć uzyskało akceptację Krajowego Komitetu Sterującego.

Największe dofinansowanie - 24 mln euro - otrzyma projekt rozbudowy i modernizacji zintegrowanego transportu

publicznego w Krakowie. Wrocław dostanie ponad 12 mln euro dofinansowania na budowę średnicowej linii tramwajowej

północ-południe, Trójmiasto - 4,5 mln euro na rozwój proekologicznego transportu publicznego, a Warszawa prawie 4 mln euro na rozbudowę linii tramwajowej Bemowo-Młociny. 131 tys. euro dofinansowania przypadło Poznaniowi na instalację

elektronicznych tablic informacyjnych w węzłach przesiadkowych

"Te pięć projektów ma już ostateczne decyzje. Decyzja krakowska, ze względu na to, że łącznie wartość tej inwestycji

przekracza 50 mln euro, wymaga jeszcze akceptacji Komisji Europejskiej; pozostałe projekty takiej zgody nie wymagają" -

powiedział Hausner.

Wicepremier zaznaczył, że Krajowy Komitet Sterujący rozdysponował do tej pory zaledwie 26 proc. dostępnych środków, a ponad 120 mln euro nadal czeka na zagospodarowanie. Ministerstwo Gospodarki i Pracy ogłosiło już kolejny konkurs na dofinansowanie inwestycji w dziedzinie rozwoju systemu transportu publicznego - termin składania wniosków upływa z

końcem stycznia przyszłego roku. Do tej pory w tej edycji zgłoszono trzy projekty z aglomeracji warszawskiej.

"Oczywiście oczekuję, że inne aglomeracje, w szczególności te, które do tej pory nie złożyły wniosków albo

nie spełniały wymogów formalnych lub też nie zostały ocenione jako wystarczająco dobre, w tej edycji złożą swoje projekty" - podkreślił Hausner.

"To są dobre wiadomości wskazujące na to, że strumień pieniędzy unijnych rzeczywiście systematycznie w różnych punktach i w różnych działaniach jest uruchamiany" - dodał.

Krakowski projekt, który otrzyma najwyższe dofinansowanie, w sumie będzie kosztował 232 mln zł, z czego 116 mln zł to środki unijne. Za pieniądze te zostanie przebudowany i zmodernizowany pas tramwajowo-autobusowy w ciągu ulicy Lubicz

wraz z przebudową ulicy Rakowickiej (39 mln zł); zostanie przedłużona linia szybkiego tramwaju do osiedla Krowodrza Górka

wraz z budową terminala autobusowego (25 mln zł) oraz będą zakupione 24 niskopodłogowe tramwaje (168 mln zł).

rgr/ pad/ itm/