Port Gdańsk: nowy terminal do 2003 r.

Cezary Pytlos
opublikowano: 05-07-1999, 00:00

Port Gdańsk: nowy terminal do 2003 r.

Morska baza kontenerowa pochłonie około 1,2 mld zł

OTWARTE MORZE: Centrum w Porcie Gdańsk, zarządzanym przez Mariana Świtka, będzie jednym z najważniejszych takich obiektów w Polsce. Stanie się też zapleczem dla największego terminalu kontenerowego na Bałtyku. fot. ARC

Do końca lipca zarząd gdańskiego portu wybierze spośród 20 chętnych firmy, które zbudują w Gdańsku terminal kontenerowy o wartości 1,2 mld zł. Niewykluczone, że inwestorów będzie kilku.

W tym miesiącu zakończy się pierwsza tura przetargu na budowę morskiego terminalu kontenerowego w Porcie Gdańsk. Wiadomo, że zainteresowanie inwestycją zgłosiło ponad 20 firm, m.in. z Australii, Czech, Niemiec i Kolumbii.

— Jeszcze w lipcu wyselekcjonujemy przedsiębiorstwa, z którymi poprowadzimy negocjacje —mówi Jarosław Dutkowski, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Interes dla kilku

Wstępne studium inwestycji, opracowane przez portowy zarząd, przewiduje jej koszt w granicach 0,6-1,2 mld zł.

— Może zdarzyć się i tak, że budowę terminalu sfinansuje nie jeden, lecz grupa inwestorów — przewiduje Jarosław Dutkowski.

Zgodnie z planem, budowa powinna rozpocząć się już na początku przyszłego roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2003.

— Powstanie największy na Bałtyku terminal kontenerowy — zapowiada Jarosław Dutkowski.

Wiadomo, że moc przeładunkowa obiektu wyniesie 0,5 mln TEU (dla porównania, terminal budowany w Gdyni będzie miał możliwości o połowę mniejsze).

Centrum za 360 mln zł

— Na zapleczu terminalu kontenerowego powstanie centrum logistyczno-towarowe, które zapewni możliwości składowania przeładowywanych towarów — wyjaśnia Jarosław Dutkowski.

Zarząd gdańskiego portu właśnie kończy opracowywać projekt jego budowy. Pod inwestycję przeznaczy prawdopodobnie 200 ha portowych gruntów (w Europie buduje się centra na powierzchni od 76 do 340 ha). Atutem gdańskiego portu jest to, że na jego terenach spotyka się pięć podstawowych krajowych gałęzi transportu (żegluga morska i śródlądowa, transport kolejowy, samochodowy i rurociągowy). Co prawda nikt z przedstawicieli portu nie ujawnia jeszcze dokładnego kosztu tej inwestycji, ale wiadomo, że prawdopodobnie sięgnie on 360 mln zł.

— Ze względu na specyfikę inwestycji liczymy, że zaangażowany w nią zostanie kapitał zarówno prywatny jak i publiczny — tłumaczy Jarosław Dutkowski.

Centrum w sieci

W przyszłości w Polsce powstanie sieć tego typu centrów.

— Przystąpienie naszego kraju do unijnych struktur zależy od budowy platformy logistycznej na wzór krajów zachodnioeuropejskich — ocenia Jarosław Dutkowski.

W jej skład, oprócz dróg i dojazdów oraz sieci informatycznej, stanowiących bazę systemu, będzie wchodził układ powiązanych ze sobą centrów logistyczno-dystrybucyjnych-regionalnych i międzynarodowych.

Centra o zasięgu międzynarodowym (rozprowadzające towary w promieniu od 600 do 800 km) powstaną prawdopodobnie w czterech ośrodkach w kraju — oprócz Gdańska także w Poznaniu, Rzeszowie i Siedlcach.

Zbudowanie centrum logistycznego o zasięgu regionalnym zaplanowano natomiast m.in. w porcie Szczecin-Świnoujście. Jego przedstawiciele prowadzili już nawet rozmowy z izraelskim koncernem ZEEVI, który wyraża gotowość zainwestowania także w centrum poznańskie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Port Gdańsk: nowy terminal do 2003 r.