Port Gdynia wyda 0,5 mld zł na inwestycje

PAP
24-02-2011, 15:46

Prawie 0,5 mld zł planuje wydać na  inwestycje w latach 2011-2013 zarząd Morskiego Portu Gdynia. Przebudowane zostaną nabrzeża, a także rozbudowane układy dróg kołowych i kolejowych; powstanie nowy rejon przeładunkowy i logistyczny.

Podczas czwartkowej konferencji prasowej w Gdyni wiceprezes zarządu ZMPG Walery Tankiewicz poinformował, że lata 2011-2013 będą "okresem realizacji największych projektów inwestycyjnych, które są dofinansowane z funduszy unijnych".

Do największych inwestycji należy rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro (przystosowany do załadunku i wyładunku w systemie ro-ro, tj. przy użyciu statkowych wrót/ramp, za pomocą środków transportu kołowego). Ponadto do tej grupy zalicza się rozbudowę infrastruktury drogowej i kolejowej ułatwiającej dostęp do wschodniej części portu oraz przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego i zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego. Inwestycje mają znacząco zwiększyć potencjał przeładunkowy portu w Gdyni.

W 2010 r. na inwestycje w infrastrukturę portową wydano prawie 76 mln zł, m.in. zakończono modernizację Nadbrzeża Pomorskiego i prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy Nabrzeżu Rumuńskim.

Prezes zarządu ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że w 2010 r. w porcie przeładowano 14,7 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 11,1 proc. wobec 2009 r. Jest to drugi wynik w historii portu. W rekordowym 2007 r. przeładowano ponad 17 mln ton. Port odnotował też ponad 38 proc. wzrost zysku netto w 2010 r. w porównaniu do 2009 r. O ponad 28 proc. w stosunku do poprzedniego roku wzrósł przeładunek kontenerów. W 2010 r. przeładowano 485 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera-PAP). Ponadto odnotowano 18-procentowy wzrost przeładunków w grupie ładunkowej +drobnica+. Największe spadki w przeładunkach miały miejsce w grupach ładunkowych +węgiel i koks+ (o 11 proc.) oraz +zboże+ (o 13 proc.).

Według wstępnego sprawozdania finansowego ubiegły rok ZMPG zakończył zyskiem netto w wysokości 43,3 mln zł. Zdaniem prezesa o poprawie wyników portu zdecydowały koniunktura gospodarcza i limitowanie kosztów działalności.

Jarosiński poinformował, że jeszcze w tym półroczu zostanie podpisana umowa na sprzedaż Morskiego Terminalu Masowego inwestorowi Atic z Paryża. "Jesteśmy przekonani, że jest to bardzo dobry inwestor, a terminal będzie nadal się rozwijał" - podkreślił.

Do 4 kwietnia ZMPG czeka na oferty inwestorów zainteresowanych kupnem wszystkich udziałów Wydziału Usług Żeglugowych i Portowych, zajmującego się usługami holowniczymi. W porcie do sprywatyzowania pozostał jeszcze Bałtycki Terminal Drobnicowy. Prywatyzacja tej spółki ma się rozpocząć w 2012 r.

ZMPG przewiduje, że w 2011 r. w porównaniu z 2010 r. przeładunki wzrosną o ok. 10 proc. Najwyższe wzrosty, o ponad 20 proc. spodziewane są w obrotach kontenerowych. Przewidywany zysk netto ma wynieść ponad 26 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu z 2010 r. o prawie 39 proc.

Wiceprezes ZMPG ds. finansowych Krystyna Szambalańczyk odnosząc się do przewidywanego dużego spadku zysku tłumaczyła, że "prognoza nie uwzględnia ewentualnych przychodów związanych z działalnością finansową portu np. w postaci dywidend oraz wpływów z prywatyzacji".

Prezes Jarosiński zaznaczył, że na taką prognozę wpływ mają też inwestycje oddawane do użytku w 2011 r., przez które rosną koszty amortyzacji m.in. dróg, magazynów. Podkreślił, że port będzie miał pieniądze na kolejne inwestycje.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Port Gdynia wyda 0,5 mld zł na inwestycje