Port Świnoujście inwestuje 70 mln zł
Program modernizacji Portu Handlowego Świnoujście pochłonie około 70 mln zł. Zarząd portu liczy, że nowoczesna infrastruktura przyciągnie do Świnoujścia gestorów ładunków. Do końca roku powinny się rozstrzygnąć rozmowy prowadzone z kilkoma firmami spedycyjnymi i metalurgicznymi.
Opracowany przez firmę plan inwestycyjny wymaga wydania około 70 mln zł. Ze środków tych utworzone zostanie zaplecze składowe dla przeładowywanych w porcie towarów. Zaplanowano ponadto połączenie Nabrzeża Górników i Hutników w jeden kompleks przeładunkowy oraz dostosowanie Nabrzeża Chemików do przeładunku węgla. Kończy się już modernizacja pirsu i pogłębianie toru podejścia przy Nabrzeżu Portowców (z 10, 6 do 12, 8 metrów). Inwestycję za 10,5 mln zł w całości sfinansował Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście.
— Zamierzamy połączyć ze sobą wszystkie cztery portowe nabrzeża. Chcemy też stworzyć dla przeładowywanych towarów zaplecze składowe — mówi Marek Kowalewski, zastępca prezesa Portu Handlowego Świnoujście.
Zarząd Portu liczy, że unowocześnienie infrastruktury powinno przyciągnąć inwestorów.
— Obecnie prowadzimy rozmowy z kilkoma firmami spedycyjnymi i metalurgicznymi. Do końca roku należy oczekiwać wyników — twierdzi Marek Kowalewski.
Już w maju ruszy baza przeładunkowa płynnego paku smołowego. Wybuduje go czeska firma chemiczna Deza.
Głównym towarem przeładowywanym w porcie będzie nadal węgiel (ponad 70 proc.), a poza tym ruda metali, kruszywa i surowce fosforonośne oraz drobnica.
Port Handlowy Świnoujście powstał w 1991 roku w wyniku prywatyzacji zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. 45 proc. udziałów w spółce ma Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście, pozostałe udziały znajdują się w rękach pracowników.