Porta Holding wyprzeda pozastoczniowe aktywa

Katarzyna Jaźwińska, Cezary Pytlos
22-05-2002, 00:00

Nowy zarząd Porty Holding, niezależnie od wsparcia rządu, przygotowuje własny plan uzdrowienia stoczniowej grupy. Sprzedane zostaną aktywa nie związane bezpośrednio z działalnością, m.in. akcje Porty Petrol i Daewo TU.

Stocznia Szczecińska Porta Holding (SSPH) ma skupić się na podstawowej działalności, czyli budowie statków. Zrezygnuje natomiast z aktywów pozastoczniowych. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, jako pierwsze pod nóż mają pójść najwartościowsze aktywa, czyli blisko 90 proc. akcji Porty Petrol, spółki zarządzającej terminalem paliwowym w Świnoujściu oraz 11-12 proc. akcji w Daewoo Towarzystwo Ubezpieczeń, należących do Porty Petrol i Porty Holding.

Taki jest wstępny plan uratowania szczecińskiego holdingu przez nowy zarząd. Przedwczoraj Andrzej Stachura zastąpił na stanowisku prezesa SSPH Krzysztofa Piotrowskiego. Innymi członkami zarządu zostali: Zbigniew Stypa oraz Jerzy Góra i Andrzej Żarnoch, dotychczasowi wiceprezesi holdingu. Nie udało się wczoraj skontaktować z przedstawicielami nowego zarządu i uzyskać od nich komentarza w tej sprawie.

Ryszard Ferworn, prezes Centromoru (do spółki należy około 17 proc. akcji Porty Holding), uważa, takie posunięcie za bardzo realne. Co więcej, nawet tego się spodziewa. Dementuje jednak informację o rzekomym zainteresowaniu Centromoru nabyciem Porty Petrol.

— Przejęcie Porty Petrol nie uratuje Stoczni Szczecińskiej. Banki chciały udzielić nam kredytu, ale zarząd zdecydował się nie angażować w to przedsięwzięcie — mówi Ryszard Ferworn.

To dziwi, gdyż wcześniej to właśnie ta spółka wymieniana była jako w miarę pewny kandydat do objęcia nowej emisji akcji paliwowej spółki. Pod koniec ubiegłego roku WZA Porty Petrol zdecydowało o podwyższeniu kapitału akcyjnego z 54 do 154 mln zł. Po rezygnacji Centromoru obserwatorzy branży wskazują na dwóch innych kontrahentów: IVG, niemiecką firmę z branży logistyki paliwowej, oraz PKN Orlen.

— Nie podejmujemy żadnych działań związanych z Portą Petrol — poinformowano w biurze prasowym PKN Orlen.

Wiadomo, że Orlen od dawna przygląda się Porcie Petrol, choćby w związku z jej planami budowy rurociągu pod Świną, który połączyć ma terminal ze stałym lądem.

Nowy zarząd holdingu może mieć natomiast problemy ze sprzedażą pakietu Daewoo TU. Na towarzystwie odbiły się kłopoty koreańskiego akcjonariusza i samo przeżywa ciężkie chwile. Od roku jest zarządzane przez komisarza. Na rynku pojawiły się pogłoski o zainteresowaniu ubezpieczycielem ze strony Eureko i KBC.

Wczoraj Jacek Piechota, minister gospodarki, potwierdził informacje „PB” o możliwości konsolidacji SSPH i Grupy Stoczni Gdynia.

— By zachować szanse konkurencji na rynkach światowych, powinno się dążyć do konsolidacji przemysłu stoczniowego — powiedział minister.

czytaj też na str. 26

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska, Cezary Pytlos

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Porta Holding wyprzeda pozastoczniowe aktywa