Portal biznes.gov.pl pomaga rozwinąć firmę

Materiał Partnera
19-09-2016, 09:00

Prowadzona przez Ministerstwo Rozwoju platforma biznes.gov.pl to baza wiedzy dla przedsiębiorców na każdym etapie działalności

Ponad 400 artykułów o tym, jak prowadzić biznes. Ponad 300 e-usług, w tym blisko 150 poradników dla przedsiębiorców — to tylko niektóre elementy, jakie można znaleźć na portalu biznes.gov. pl prowadzonym przez Ministerstwo Rozwoju. To kompleksowe źródło informacji na temat prowadzenia działalności gospodarczej, zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którzy od wielu lat prowadzą swój biznes.

Szeroki wachlarz spraw

W serwisie dostępny jest również opis urzędowych usług oraz gotowe formularze dla przedsiębiorców. Za pomocą portalu osoby prowadzące firmę mogą składać drogą elektroniczną wnioski do instytucji państwowych, a także załatwiać swoje biznesowe sprawy przez internet. Portal łączy w sobie wiele usług i funkcji nie tylko dla przedsiębiorców, ale także dla administracji państwowej. Zarządzający firmami znajdą tutaj szczegółowe informacje o obowiązujących przepisach prawa, wymaganych procedurach i formalnościach związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej.

Serwis spełnia też rolę wyszukiwarki danych kontaktowych wszystkich instytucji obsługujących przedsiębiorców. Daje praktyczne instrukcje, jak sobie radzić w biznesie, i umożliwia realizację spraw administracyjnych drogą elektroniczną (poprzez moduł eWnioski dostępny na stronie www.ewnioski.biznes.gov.pl). Przedsiębiorcy często korzystają z narzędzia o nazwie Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Dzięki niemu mogą uzyskać poradę od konsultantów w indywidualnych sprawach.

Wsparcie dla eksporterów

Platforma biznes.gov.pl pomaga także tym firmom, które zamierzają wejść na zagraniczne rynki. Można tu skorzystać z poradników na temat m.in finansowania i ubezpieczania transakcji, zawierania kontraktów międzynarodowych oraz kwestii związanych z cłem i podatkami w handlu zagranicznym. Na portalu dostępne są też przewodniki po rynkach Unii Europejskiej oraz bogaty zestaw informacji na temat uznawania kwalifikacji zawodowych w tych krajach. Serwis umożliwia także załatwienie drogą elektroniczną wielu procedur w handlu zagranicznym. Serwis biznes.gov.pl należy do europejskiej sieci punktów kontaktowych, które wspierają przedsiębiorców w prowadzeniu przez nich biznesu w krajach Unii Europejskiej. Portal ma również swoją wersję anglojęzyczną (www.businessinpoland.gov. pl), na której zagraniczni przedsiębiorcy znajdą mnóstwo informacji o tym, jak prowadzić biznes w Polsce. Poza tym mogą liczyć na wsparcie anglojęzycznych konsultantów z Centrum Pomocy.

Na każdy problem

Centrum Pomocy Przedsiębiorcy — biznes.gov.pl, którego konsultanci odpowiadają na pytania osób prowadzących firmy, to wyjątkowa funkcjonalność portalu biznes.gov.pl. Pomoc udzielana jest poprzez różne kanały komunikacyjne: telefon,livechat lub automatycznie przez wirtualnego urzędnika lub formularz kontaktowy. Centrum Pomocy jest dostosowane również do obsługi osób niesłyszących. Wszystkie informacje, jak i usługi elektroniczne, dostępne są w języku polskim i angielskim. Miesięcznie Centrum odpowiada na ponad 15 tysięcy pytań dotyczących zakładania i prowadzenia biznesu w Polsce i na terenie UE. Centrum zastąpiło dotychczasową infolinię.

Obecny system jest bardziej przyjazny. Po raz pierwszy w obsłudze systemu informatycznego Ministerstwo Rozwoju wykorzystało narzędzia znane z rynku komercyjnego, takie jak wideorozmowa (video chat), współdzielenie ekranu (co-browse) czy wykonywanie połączeń telefonicznych z konsultantami za pośrednictwem przeglądarki internetowej (click2call). Wielokanałowe Centrum Pomocy działające w ramach biznes.gov.pl daje przedsiębiorcom oraz pracownikom administracji możliwość korzystania ze wsparcia o standardach znanych z najlepszych sklepów online. Numery telefonów do urzędu na portalu firma.gov.pl ustąpiły miejsca nowoczesnej zakładce, umożliwiającej kontakt telefoniczny, czatowy oraz samodzielne rozwiązanie problemu.

Ta koncepcja spotkała się z wysokimi ocenami merytorycznymi użytkowników — ponad 80 proc. połączeń jest obsługiwanych w mniej niż 20 sekund. 90 proc. użytkowników stwierdza, że informacje z Centrum Pomocy są przydatne w pracy. Samą infolinię „bardzo dobrze” i „dobrze” ocenia 83 proc. klientów. Dziennie Centrum obsługuje ok. 1 tys. różnego rodzaju spraw. Większość z nich udaje się rozwiązać w czasie 1-3 dni roboczych.

Już nie przez telefon

W dobie mediów społecznościowych nawet 70 proc. zapytań w sprawie obsługi systemu jest zadawanych nie przez telefon, ale przez kanały elektroniczne, takie jak czat tekstowy, formularze czy wyszukiwanie. Tradycyjna infolinia nie jest już jedynym sposobem uzyskania pomocy w e-urzędach i serwisach administracji publicznej. Kluczowym elementem systemu obsługi interesantów w Centrum Pomocy jest płynne połączenie kanału telefonicznego z elektronicznym (tekstowym oraz „samoobsługowym”). Jakość obsługi Centrum Pomocy Przedsiębiorcy, jaką oferuje portal biznes.gov.pl, doceniła nawet Komisja Europejska (KE). Dostrzegła przyjazne, szybkie i przede wszystkim efektywne wsparcie klienta w polskim serwisie. W 2015 r. KE umieściła go na pierwszym miejscu wśród 31 innych tego typu serwisów Europejskich Punktów Kontaktowych, jakie działają na Starym Kontynencie.

Spójny system obsługi klienta

Trzy elementy systemu obsługi klienta zastosowane w Centrum Pomocy Przedsiębiorcy biznes.gov.pl: Na nieskomplikowane pytania przez 24 godziny na dobę, w ciągu kilku sekund, odpowiada Wirtualny Doradca — inteligentna wyszukiwarka z algorytmami sztucznej inteligencji. Trudniejsze, bardziej skomplikowane pytania — często od urzędników administracji publicznej — są przekazywane do wyspecjalizowanych konsultantów za pomocą live chata. Najbardziej skomplikowane pytania są rozwiązywane za pomocą telefonicznej infolinii oraz formularza: „Zadaj pytanie” (pytania przekazywane do ekspertów i odpowiednich instytucji, które udzielają odpowiedzi).

Bank pomysłów i filmy instruktażowe

Jedną z podstron serwisu jest Bank Pomysłów (www.biznes.gov.pl/pomysly). To platforma komunikacji i równocześnie miejsce gromadzenia nowych idei oraz usprawnień. Służy też przekazywaniu do Ministerstwa Rozwoju dobrych pomysłów związanych z obrotem gospodarczym w Polsce. Bank to także miejsce, gdzie można się podzielić swoimi przemyśleniami na temat prowadzenia biznesu lub wskazać konkretne problemy, na które napotyka przedsiębiorca w swojej działalności.

Na dobre koncepcje można zagłosować, a zawarte w nich usprawnienia skomentować. Posługiwanie się treściami zamieszczonymi na portalu biznes.gov.pl ułatwiają edukacyjne materiały e-learningowe (Akademia.biznes.gov.pl). Inną formą pomocy, która pozwoli przedsiębiorcom lepiej zrozumieć specyfikę portalu, są filmy instruktażowe, które wyjaśniają, jak należy korzystać z bogatego wachlarza funkcjonalności portalu.

Plany na przyszłość

Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Instytutem Logistyki i Magazynowania oraz Krajową Izbą Gospodarczą prowadzą w ramach projektu „Rozwój Pojedynczego Punktu Kontaktowego trzeciej generacji” intensywne prace nad rozwojem strony www.biznes.gov.pl. Dzięki sporemu zastrzykowi pieniędzy z unijnego budżetu w najbliższych latach serwis i dostępne na nim usługi zwiększą swój zakres. Ma on zostać wzbogacony m.in. o 300 nowych poradników i szczegółowych opisów, w jaki sposób załatwiać sprawy urzędowe. Dodane zostaną również nowe e-usługi. Wszystko po to, aby już za trzy lata co najmniej 60 proc. spośród 1,8 mln polskich przedsiębiorców mogło wykorzystywać na co dzień rozwiązania dostępne na stronie internetowej www.biznes.gov.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Portal biznes.gov.pl pomaga rozwinąć firmę