Czytasz dzięki

Portret polskiego freelancera

opublikowano: 06-02-2018, 22:00

Roczne przychody osób realizujących projekty na zlecenie wynoszą średnio 67 tys. zł. Zbyt rzadko szukają one pracy za granicą — uważają eksperci.

Polacy realizują się w roli freelancerów — wynika z najnowszego raportu PayPala, który przebadał 300 osób pracujących bez etatu i wykonujących projekty na zlecenie. Połowa z nich ma mniej niż 30 lat, podczas kiedy przeciętny europejski freelancer skończył 43 lata. W Polsce aż 59 proc. osób wykonujących taki wolny zawód to mężczyźni. Badani pracują jako freelancerzy średnio od czterech lat.

Przy tym 16 proc. z nich zajmuje się projektami na zlecenie krócej niż rok, a 35 proc. robi to od trzech do pięciu lat. Jest także część osób (4 proc.), które freelancerami są dłużej niż 10 lat. Niektórzy pracują w ten sposób nawet 20 lat. Średnie roczne zarobki freelancerów wynoszą 67 tys. zł. Ale widełki zarobkowe są spore. Największy odsetek badanych (19 proc.) dostaje rocznie między 40 a 80 tys. zł, natomiast 17 proc.

— między 20 a 40 tys. zł. Jeden procent potrafi zarobić 320 tys. zł i więcej. Przy tym freelancerzy w ciągu roku mają średnio 17 klientów, dla których realizują przeciętnie 15 projektów. Badanie pokazuje także, że prawie połowa badanych (46 proc.) uważa swój biznes za stabilny, a 28 proc. mówi o jego wzroście. Przeważająca większość, bo aż 69 proc. badanych, oczekuje, że w przyszłości będzie mieć więcej zleceń. Tylko 8 proc. uważa, że pracy dla nich będzie mniej. Najwięcej freelancerów (12 proc.) zajmuje się wprowadzaniem danych i przeszukiwaniem internetu. W dalszej kolejności są copywriterzy, tłumacze, programiści, graficy i projektanci stron internetowych. Większość zleceń freelancerzy otrzymują z Polski — 55 proc. Wielu z nich wykonuje także pracę dla zagranicznych klientów. Nie szukają jednak daleko — głownie na terenie Unii Europejskiej.

— Ciężko pracujący polscy freelancerzy nie wykorzystują w pełni możliwości, które są na wyciągnięcie ręki. Mają wszystko, czego potrzeba, aby podbić rynki zagraniczne, ale na razie zarabiają głównie w Polsce — dwie trzecie ich zarobków pochodzi od lokalnych zleceniodawców. Liczba zamówień dla polskichfreelancerów zwiększyła się co prawda w 2017 r. o 31 proc., ale w innych krajach, bardziej otwartych na międzynarodowe zlecenia, ten wzrost był jeszcze większy — mówi Marcin Glogowski, dyrektor generalny PayPala w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Freelancerzy w swojej pracy cenią przede wszystkim możliwość bycia własnym szefem. Do takiej formy zarabiania pieniędzy zachęca ich również elastyczność, jeśli chodzi o miejsce i czas wykonywania zleceń, oraz perspektywa wyższych zarobków. Natomiast największe minusy pracy freelancera to nieregularne dochody, trudni klienci, duża konkurencja oraz problemy z utrzymaniem dyscypliny pracy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane