Porty pełne pieniędzy

opublikowano: 13-07-2016, 22:00

Polskie porty morskie dają zatrudnienie 227 tys. osób i odpowiadają za 1,6 proc. PKB naszego kraju.

Z raportu „Polskie porty morskie jako biegun rozwoju gospodarczego kraju i regionów lokalizacji” przygotowanego na zlecenie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni wynika, że porty morskie tworzą 227 tys. miejsc pracy, stanowiąc 1,6 proc. rynku zatrudnionych w kraju. Wyliczenia pokazują, że jedna osoba zatrudniona w porcie morskim przekłada się na 6 zatrudnionych w jego otoczeniu i 33 w sektorze przemysłu i transportu. Sektor portowy obejmuje 3,5 tys. przedsiębiorstw zaangażowanych we współpracę z 42 tys. firm w całej Polsce. Z analiz wynika, że w portach morskich tworzone jest 28,5 mld zł, czyli 1,6 proc. PKB naszego kraju. Badaniu poddano również przychody podatkowe z sektora portowego.Wpływy podatkowe z VAT, akcyzy i cła wynoszą łącznie 17,8 mld zł, natomiast podatek PIT płacony w sektorze portowym wnosi dodatkowe 1,9 mld zł rocznie. Kasy władz samorządowych zawdzięczają portom roczny przychód w wysokości 185 mld zł z tytułu podatku od nieruchomości.

— Raport powstał z potrzeby edukacyjnej. Jego celem jest pokazanie, jaką rolę odgrywają porty w polskiej gospodarce w skali makro i w regionach czy miastach nadmorskich — mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT i przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. Zdaniem przedstawicieli Grupy Kapitałowej OT Logistics, rząd dostrzega strategiczne znaczenie sektora portowego i widzi potencjał do dalszego rozwoju branży morskiej. „Przykładem tego jest utworzenie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Efektem pracy tego resortu jest przyjęty przez rząd długoterminowy plan modernizacji i rozwoju śródlądowych dróg wodnych, który może być ważnym impulsem do dalszego rozwoju transportu wodnego i portów morskich w Polsce” — czytamy w komunikacie przesłanym do redakcji „PB”. Rozpoczęły się też prace nad dołączeniem Odry i Wisły do sieci europejskich korytarzy transportowych. Użeglownienie i umiędzynarodowienie największych polskich rzek będzie stymulowało działalność portową i przyniesie dodatkowe korzyści dla gospodarki i budżetu państwa. „Transport wodny jest tańszy i bardziej przyjazny środowisku naturalnemu w porównaniu do innych środków transportu. Ale pamiętajmy też, że porty działające w Polsce muszą mieć sprawne połączenia kolejowe i drogowe. Widzimy pole do inwestycji publicznych w tym obszarze” — piszą przedstawicieleOT Logistics w komunikacie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane