Zaciskanie pasa w obliczu pandemii nie ustaje. Z listopadowego badania Deloitte wynikało, że Polacy wydadzą na święta 29 proc. mniej niż przed rokiem (średnio 1318 zł na gospodarstwo domowe). Ta oszczędność nie przełoży się na poluźnienie portfela na początku 2021 r. Tylko 27 proc. badanych zamierza szukać okazji na poświątecznych wyprzedażach trwających nawet do końca stycznia, podaje Santander Consumer Bank.
– Tegoroczny okres wyprzedaży poświątecznych wygląda inaczej niż w poprzednich latach. Polacy podchodzą do wydatków bardziej powściągliwie i odpowiedzialnie, co nie oznacza, że nie zależy im na znalezieniu okazji i promocji – komentuje Arkadiusz Panek, dyrektor ds. rozwoju produktów w Santander Consumer Banku.
Zainteresowanych okazjami jest 32 proc. kobiet, 40 proc. mieszkańców metropolii i taki sam odsetek osób z wyższym wykształceniem. Polacy najchętniej szukają na wyprzedażach odzieży i obuwia – odpowiedziało tak 50 proc. ankietowanych. Podium zamykają sprzęt AGD (28 proc.) i RTV (21 proc.). 12 proc. badanych wskazało na laptopy i komputery, a 10 proc. na książki.
29 proc. – taki odsetek Polaków wykorzystuje na poświątecznych wyprzedażach gwiazdkowe prezenty (bony i gotówkę)...
22 proc. – ...taki nie przekracza uprzednio przygotowanej kwoty...
19 proc. – ...taki oszczędził na nie wcześniej...
13 proc. – ...a taki korzysta z karty kredytowej