Polacy zacisną pasa na święta

Na świąteczne zakupy wydamy o prawie jedną trzecią mniej niż przed rokiem. Pod choinką chcemy najbardziej znaleźć kosmetyki i… pieniądze.

Pandemia przemodelowała zwyczaje handlowe. W tym roku czeka nas nie tylko szczególny Black Friday, ale i okres świątecznych zakupów. Na prezenty, żywność, podróże i spotkania chcemy przeznaczyć średnio 1318 zł (kwota na gospodarstwo domowe), co plasuje nas na trzecim miejscu wśród pięciu narodów z badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2020”. To o 29 proc. mniej niż rok temu.

– COVID-19 odcisnął piętno na nas i na tym, jak podchodzimy do zakupów przed świętami. Przeważa pragmatyzm i chęć ograniczenia wydatków – ocenia Natalia Załęcka, CMO advisory leader w Deloitte.

Największy spadek r/r szykuje się w kategoriach podróże (-72 proc. do 58 zł) oraz wypoczynek i rozrywka (-43 proc. do 150 zł). Aż 72 proc. badanych będzie unikać miejsc publicznych, a 63 proc. ograniczy lub zrezygnuje ze spotkań towarzyskich. Niemniej rzeczywiste wydatki mogą okazać się wyższe od tych zapowiadanych – tak było w poprzednich latach (patrz ramka). Do poluzowania pasa najbardziej zachęcą promocje (25 proc. wskazań).

Hojny Mikołaj

Nie zamierzamy jednak oszczędzać na prezentach. Będą nas kosztować średnio 680 zł, a więc tylko o 8 proc. mniej niż przed rokiem. Znaczące zmiany zaszły za to w oczekiwanych rodzajach podarków.

– Od lat dominowały kosmetyki, książki i słodycze. W tym roku pod choinką znajdziemy wiele kopert – na drugim miejscu, a u mężczyzn nawet na pierwszym, znalazły się pieniądze. Najbardziej nadal oczekujemy kosmetyków i perfum, a podium zamykają gadżety elektroniczne – wylicza Natalia Załęcka.

Dawać chcemy jednak inne prezenty niż te, na które sami liczymy. Pieniądze spadają u dorosłych na piąte miejsce (dla dzieci i młodzieży druga pozycja). Najchętniej, poza kosmetykami, podarujemy im przedmioty z kategorii „zabawki i hobby” oraz „odzież, obuwie, akcesoria”.

Detal nie ucierpi

Tradycyjni sprzedawcy mogą być spokojni o przedświąteczny utarg – 56 proc. badanych zadeklarowało zakupy w sklepach stacjonarnych. Wybierzemy się do nich w przypadku większości kategorii produktów, zwłaszcza po żywność (83 proc.), wyposażenie domu (66 proc.) i kosmetyki (63 proc.). Za to większość z nas w internecie kupi akcesoria elektroniczne (57 proc.), telefony (53 proc.) oraz zabawki i sprzęt hobbistyczny (51 proc.). Najczęściej wskazywane są marketplace’y jak np. Allegro i Amazon.

– Konsumenci nadal preferują sklepy stacjonarne, jednak przewaga z roku na rok maleje – liczymy w sieci na niższe ceny i wygodę zakupów. W tym roku z powodu pandemii ten trend może jeszcze przyspieszyć. Niemniej wciąż często szukamy informacji o produkcie w internecie i korzystamy z porównywarek, a następnie idziemy po niego do salonu – mówi Bartek Bobczyński, dyrektor Deloitte Digital.

Nie zmienia się za to zostawianie zakupów na ostatni moment. Największą część świątecznego budżetu, 28 proc., wydamy między 15 a 24 grudnia. Na zakupy w ramach Black Friday przeznaczymy 16 proc., a 21,7 proc. na poświąteczne wyprzedaże.

– Wiele nowych zachowań zostanie z nami po pandemii. Część dziadków nauczyła się w tym roku kupować wnukom zabawki online i niektórzy powtórzą to w kolejnych latach. Jednak gdy sytuacja się unormuje, w większości wrócimy do starych nawyków i rodzinnych spotkań w Święta – komentuje Natalia Załęcka.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane